Kan man frysa in hel kyckling?

Bäst före 23/8 kan den frysas och användas senare utan att vi blir sjuka

Kommentarer

  • Hej Pernilla!
    Tack för din fråga. Det är den 25:e idag så bäst föredagen har gått ut. Det innebär att vi inte kan garantera att den är bra efter det datumet...men man ska lita på sina sinnen så doftar den gott och ser fräsch ut så är den säkert bra.

    När man fryser så nollställer man produkten vilket innebär att den håller efter bäst föredag. Dock om ni fryser den skulle jag rekommendera att du packar den i en annan, lufttät förpackning som sluter tätt kring kycklingen så att den inte tar smak av frysen. Vår förpackning för kylda sortimentet lämpar sig inte så bra och det är luft/livsmedelsgas i förpackningen dvs den förpackningen sluter ju inte tätt kring kycklingen.

    Fö blir man aldrig sjuk av kyckling om man hanterar den korrekt i köket med hög hygien och att den är genomstekt. Vid genomstekning dvs 82 grader invid benet så dör alla eventuellt bakterier.
    Tveka inte att höra av dig igen om du har någon mer fråga.
    vänligen,
    Anna