Finns det galla i kycklinglever?

Finns det galla med i fryst kycklinglever?
Mattias

Kommentarer

  • Hej!
    Tack för att du hör av dig. Det ska inte vara galla med så det låter som om ngt blivit fel och vi beklagar att innehållet i förpackningen inte motsvarade dina förväntningar. För att kunna hjälpa dig vidare och även informera vår kvalitetsansvarig, behöver vi lite mera info. Fint om du därför kan fylla i uppgifterna som går direkt till vår konsumentkontakt under den här länken.

    med vänliga hälsningar
    Anna
  • Hej!
    Jag ska köpa kycklinglever för första gången och såg på youtube att det kunde finnas galla inkluderat med levern, vilket inte skulle smaka gott. Nu skrev du/ni att det inte ska vara med galla. Hoppas det stämmer. En sista fråga. Hur ser man att det är galla? Super tack för svar.
    Mattias
  • Hej Mattias!
    Oki, då förstår jag. Det är en ganska grön klump som är galla. Men det är sällan det är med. Om du får galla med din lever, försök avlägsna klumpen försiktigt så att den inte går sönder. Galla smakar bittert men är inte farligt på något sätt.

    Även om du har fått galla och får bort klumpen är vi jättetacksamma om du hör av dig med en reklamation och bild på det du fått med i förpackningen, för vi vill gärna kunna åtgärda i vår produktion när det blir fel och även ersätta dig om det blir fel. Men som sagt, detta händer inte särskilt ofta.

    Tips på tillagning
    Eftersom jag gissar att det är första gången du ska använda det så har jag här lite tankar och tips. 😀

    Kycklinglever är mycket gott. Stek varsamt men se till att det är genomstekt så att innertemperaturen är 70 grader på tjockaste stället. Gärna att den är lite rosa men genomstekt. Man kan servera kycklinglever på en sallad med en vinägrett.

    Serveringstips och recept på helstekt lever
    I Frankrike serveras helstekt kycklinglever på en friséesallad. Välj då gärna ngn lite besk salladssort, för det blir gott med det lite beska. Till det kan man steka kuber med rökt bacon och strö över samt brödkrutonger.

    Eller så kan man använda kycklinglever i t ex en gryta. Här är ett recept på kycklinggryta som en av våra kockar tagit fram.

    Överkurs kanske men tips är att du kan göra din egen paté. Jag har gjort enligt ett recept från Jamie Oliver som är jättegott. Kul att bjuda på när man har t ex lite fin buffé till jul. Här är länk till Jamie Olivers kycklingleverpaté.
    Extra tips är att lägga kycklingleverpaté i en form eller liten skål och sedan skeda skirat smör som ett lufttätt lock över. Locket stelnar och ger ett skydd till patén. Då håller sig paté minst en vecka i kyl. Dock viktigt att det är helt lufttätt.
    Du ser på bilden i receptet vad jag menar och det behöver inte vara så tjockt som på bilden.

    Servering kycklingpaté
    Servera kycklingpaté i en skål som på bilden i receptet men man kan också lägga upp på crostini eller tunna skivor av surdegsbaguette. Toppa med liten cornichon (inlagd gurka) eller en halv oliv eller ngt annat som är gott till. Ibland strör jag själv över kvistar av timjan när allt är upplagt för att det både smakar gott och ser snyggt ut.

    Oj, detta blev en hel uppsats men jag hoppas du gillar tipsen. 😀
    Jag blev så inspirerad av att du hörde av dig och frågade. 😋
    Ha en fin helg!
    Anna
  • Tack för ditt svar Anna!
    Nu är jag förberedd på mitt första inköp av kycklinglever. 😀
    Mattias
  • Hej Mattias!
    Vad härligt, hoppas du kommer att tycka om den. :-)
    Ha en fin helg!

    Anna