Varför kan inte kycklingarna få ett liv utomhus i frihet?

Varför kan inte kycklingen få ett liv i FRIHET utomhus den korta tid den får leva för MÄNNISKANS skull....det skulle väll vara rättvist om något för ett djur som skall offras....djur behöver också sol och grönt gräs för att må GOTT...
M.v.h

Kommentarer

  • Hej Steve!
    Tack för att du hör av dig.

    Inomhusmiljö är inte per automatik dåligt, snarare tvärtom. Att ge kycklingarna möjlighet till utevistelse är idag i direkt oförenlighet med myndigheternas och konsumenternas krav på kycklingkött fritt från salmonella och låga nivåer av campylobakter.

    Inomhus får även kycklingarna ett naturligt skydd från rovdjur, möjlighet att utföra naturliga beteenden såsom födosök och de har fri tillgång till mat och vatten samt tillgång till dagsljus.

    Här kan du kika på klipp med kycklingar i stall. https://svenskfagel.se/en-kycklings-liv-sa-har-kycklingarna-det-i-bondens-stall/

    Hör gärna av dig om du har fler funderingar.

    vänligen,
    Anna
  • Jo men det finns ju fler uppfödare av kyckling som låter djuren leva mer naturligt, som med sol ,vind och grönt gräs under fötterna. Dom måste väll vara så nära naturligt sätt att leva som möjligt , för samtidigt som bonden fylla sin plånbok med inkomst så får man ju ha arbetskläder på sig när han jobbar med levande varelser, Han kanske inte heller vill sitta inlåst i ett rum hela dagen ,men han har ju valfriheten...
  • Hej Steve!
    Vad fint att du bryr dig. Det gör vi också. :-)

    Vår ekologiska KRAV-märkta Bosarpkyckling, som jag tror du refererar till, har möjlighet att gå ut på verandor och röra sig fritt utomhus under hela året. Men för att producera ekologiskt på detta sätt måste det också finnas efterfrågan. Vi skulle gärna se att den blir större men i dagsläget är det en liten del av vår totala produktion.

    vänligen,
    Anna
  • Köper bosarp själv,enbart för djurens skull. Men att ni samarbetar med dom som tar ifrån djurens frihet , för det måste dom ju kunna få eftersom dom skall behöva offra sitt liv för oss. Det är ju inte bara bonden som skall vara glad varje gång slaktaren kommer . För frihet kan vara värt mycket för den som ingen får eller kort tid.....
  • Hej Steve!
    Tack för din kommentar. Som sagt, vi skulle gärna se att produktionen av Bosarpkyckling var större men för det krävs också att efterfrågan är större på ekologisk kyckling och det är den tyvärr inte idag. Konsumenten måste också vara beredd att betala för kycklingen...
    vänligen,
    Anna