Hur länge klarar kycklinglårfilé i öppnad förpackning en förvaring i kylen?

Om man köper Ivars kyklinglår filé så är det 6st filér i förpackningen. Om man bara använder en eller två till tillagningen. Kan man låta dom andra 4 filérna ligga i kylskåpet? Om så hur länge kan dom klara sig? Kan man steka alla fileérna och frysa in dom som man inte behöver?
Anders Hak

Kommentarer

  • Hej Anders!
    Tack för dina kloka frågor. Jag lägger upp dem igen nedan och besvarar efter varje fråga.

    1. Kan man låta dom andra 4 filérna ligga i kylskåpet?
    Ja,filéer i öppnad förpackning håller sig ngn dag eller 2 i kyl (ibland mer) som håller 4 grader. Det är inga problem. Så lukta på dem och se om de ser OK ut så är de OK att använda.

    2. Om så hur länge kan dom klara sig?
    Se ovan. Det kan variera och det kan jag inte säga exakt.

    3. Kan man steka alla fileérna och frysa in dom som man inte behöver?
    Ja, det kan du absolut göra men du kan även frysta färska filéer i lufttät förpackning dvs att inget syre kommer åt filén. När syre kommer åt filén så blir den frysbränd och tar smak från frysen. Så lufttäta förpackningar i frysen oavsett om den är tillagad eller ej.

    Lycka till i köket!
    vänligen,

    Anna