Fortlöpande etisk kvalitetssäkring?

Hej
Hur kommer det sig att det krävs att media (i detta fall 200 sekunder) ska behöva dyka på er för att ni ska orka förbättra er miserabla hantering (transporter och slakt) av en del av kycklingarna? Har ni verkligen ingen internt ansvarig sektion för regelbunden "etisk kvalitetssäkring"? Och om ni har det - sitter den ansvariga chefen där helt lugnt kvar på sin post och dricker kaffe
dagarna i ända?
Mvh
Finn Sundgren
Österåker

Kommentarer

  • Hej Finn!
    Tack för att du hör av dig och att du bryr dig. Det gör vi också. Vi förstår att medias rapportering skapar funderingar vilket vi beklagar. Våra djurs välmående är oerhört viktigt för oss. Ingen tjänar på att våra djur mår dåligt.

    De flesta av siffrorna kommer från våra egna kontroller men vi är tacksamma att även Livsmedelsverkets veterinärer arbetar i våra lokaler både vid ankomstkontoll och varje slakttillfälle.
    Mer info om transport och slakt hittar du här:
    https://svenskfagel.se/produktionskedjan/slakt/

    Tillsammans med våra svenska uppfödare arbetar vi hårt varje dag för att inga djur ska uppleva stress eller komma till skada under något skede i processen.
    Vi är tacksamma över att våra och myndigheternas systematiska kontroller har fungerat så att vi har kunnat upptäcka felen och sätta in åtgärder.
    Vi har länge arbetat kraftfullt för att minska antalet vingskador tillsammans med branschen. Kycklingar som föds upp hos våra kontrakterade bönder lastas på gården under sträng övervakning av bonden eller dennes personal. Det förekommer tyvärr att kycklingar skadas i samband med lastning vilket självklart är något som vi alla arbetar för att undvika. I dag och de senaste åren har vi cirka 1 procents vingskador på fält. Frekvensen av vingskador på fält har tydligt minskat i branschen över tid, även hos oss. Vi har fokuserat särskilt på att få ner mängden vingskador på fält eftersom det är dessa vingskador som orsakar mest lidande om skadorna inte upptäcks innan transporten till slakteriet.
    Vi har också investerat i nya specialbyggda transportbilar och kortat transportsträckorna till max fyra timmar, våra snitt-transporter är två timmar.
    Vi hoppas detta är svar på dina funderingar. Tveka inte att annars höra av dig.

    med vänliga hälsningar,
    Anna