Vad innehåller livsmedelsgas i er förpackningsatmosfär?

Hej!
Jag undrar hur ni förpackar era kycklingbröst. Jag har sett i andra frågor på forumet att ni använder "livsmedelsgas" som ni uttrycker det, som står för den modifierade atmosfären i förpackningen. Är det den vanliga 30% CO2 och 70% N2 som utgör eran MAP-gas eller är den någon annan ratio eller någon annan gas?

Tack!

Kommentarer

  • Hej Max!
    Tack för din fråga. På Kronfågel har vi lite olika gaser. Gasen är till för att minimera syre för att förhindra mikrobiologisk tillväxt och därmed gynna hållbarheten.

    Det stämmer att vi tillsätter koldioxid och eller kvävgas. Inget farligt men därför man ska vädra nyöppnade tråg ca en minut innan man bedömer kvalitet på det däri. Mängden dvs ration kan variera.

    Varför undrar du?

    med vänliga hälsningar
    Anna
  • Hej Anna!

    Tack för ditt svar.
    Jag är masterstudent på SLU i Uppsala och genomför ett projekt där jag analyserar bakteriehalt i kycklingkött som packats i MAP. Jag undrade därför detta specifika för att det är essentiellt för min uppsats att ha koll på ration och vad som är standard i. Sverige. Av den anledningen tänkte jag att jag kunde fråga er vader MA betsår av.

    Hur mycket skulle du säga att ration varierar? Är det variation som i statistisk varians eller är det variation som i medvetet olika ratio? Min fråga är helt enkelt om det är 30% CO2 (cirka) och 70% N2 (cirka) när ni packar kycklingbröstfilé?

    Tack så mycket!
  • Hej Max!
    Tack för din fråga. Vi kan tyvärr inte lämna ut exakta fördelningen av gasblandning. Dessutom varierar detta beroende på förpackningar då det vid olika förpackningslösningar används olika gasblandningar.

    Lycka till med ditt uppsatsskrivande!
    med vänliga hälsningar
    Anna