MInskar plastanvändningen med förpackningen, ChickyPack?

Hela världen försöker minska på sin plastanvändning och ni själva skriver "vi vill minska användningen av plast i vår egen produktion med 30 procent till 2025"
Hur rimmar det med styckförpackningen av kycklingfiléer
Magnus Linell

Kommentarer

  • Hej Magnus!
    Tack för din kloka fråga. Du får gärna läsa här om hur vi använder tunnare plast och minskar med plast i vår produktion internt https://news.cision.com/se/kronfagel/r/kronfagel-vill-minska-plasten-med-30-procent,c3277884

    Redan för flera år sedan bytte vi våra svarta tråg mot genomskinliga för att de skulle vara återvinningsbara.
    Det är bara några exempel på hur vi arbetar.
    vänligen,
    Anna
  • Så först ökar ni plastförbrukningen för att sedan minska den? Inte så logiskt...
    Magnus Linell
  • Hej Magnus!
    Tack för din mycket viktiga reflektion!Ledsen för sent svar.

    Vi på Kronfågel ser över våra förpackningslösningar löpande och en viktig del handlar om att bli mer klimatvänliga. Vi har till exempel satt som mål att minska vår plastanvändning med 30 % samt att vi önskar ha materialåtervinningsbara förpackningar senast 2025, i linje med Plastinitiativet som du kan läsa mer om här: https://www.dlf.se/plastinitiativet-2025/

    Våra förpackningar ska också bidra till ökad livsmedelssäkerhet, kvalitet och hållbarhet på produkten samt minskat matsvinn. Därför finns det flera olika aspekter att ta hänsyn till när vi ser över våra förpackningslösningar. Papperstråg är intressant och är till exempel något vi har tittat på. Finns t ex för våra Bosarps ekologiska produkter.

    Vi följer branschens diskussion kring förpackningsmaterial och är flera på företaget som arbetar med frågan.

    Hör gärna av dig igen om du har frågor!
    Med vänliga hälsningar,
    Anna