Fiskallergi - kan vi äta er kyckling

Min son har fiskallergi, kan han äta eran kyckling?

Kommentarer

  • Hej Sonja!
    Tack för din viktiga fråga. Korta svaret är ja. 🙂

    Det kycklingen äter går inte ut i kycklingens muskler utan kycklingen använder proteinet i fodret för att bilda sina egna proteiner och därmed muskler. Alltså finns det ingen allergirisk för oss människor med anledning av det som är i kycklingens foder.

    Lite längre svar om fiskmjöl.
    I samband med kött och benmjöl (BSE) skandalen så förbjöds fiskmjöl som foder. Detta är återigen tillåtet men används idag i liten skala då branschen beslutat att inte använda den typen av protein.

    Branschorganisationen Svensk fågel (där Kronfågel ingår) har en miljöpolicy som inte tillåter fiskmjöl. ”Fiskmjöl i foder till kycklingar ska inte användas då det etiskt och hållbart inte främjar miljön och ekosystemet i havet”. Det fodermedel som används istället för att tillgodose kycklingarna med omega 3 är bla raps, soja och linfrön.

    Vår Bosarpkyckling äter nästan samma sak som en konventionell kyckling men skillnaden är att det är ekologisk och KRAV-märkt foder och att den får fiskmjöl i sitt startfoder. Detta då man enligt KRAV reglerna ej får använda syntetiska aminosyror.

    med vänliga hälsningar
    Anna