Finns det salmonella i kyckling

Hej!
Min mamma är jätterädd för salmonella. Hon vill t o m att vi micrar kycklingen så att den är helt vit inuti. Det känns lite överdrivet tycker jag. Hur kan jag förklara för henne att hon inte behöver oroa sig?

Kommentarer

  • Hej Frida!
    Tack för din viktiga fråga.

    Korta svaret är:
    All kyckling och även ägg i Sverige är salmonellafria vilket innebär att du inte kan få salmonella från kyckling i Sverige.

    Långa svaret och förklaring som din mamma kanske vill läsa: 😉
    Vi jobbar med ett sk "stopprogram" med Svensk Fågel som är vår branschorganisation. Programmet innebär att man tar salmonellaprov på kycklingar som ska gå till slakt. Om det skulle finnas salmonella på en gård får de kycklingarna inte lämna gården utan måste destrueras där. Stallarna där de bott måste göras rena mycket noggrant och desinficeras innan man kan ha nya kycklingar där.

    Men – man ska ha respekt för att rå kyckling måste handeras och tillagas korrekt och här kommer information som kan vara bra för både dig och din mamma.

    Annan viktig info
    Campylobakter är en tarmbakterie som förekommer hos många djurslag. Kronfågel har mycket låg förekomst av campylobakter men det kan tyvärr förekomma.

    Om du hanterar kycklingen så som den ska hanteras, det vill säga med god kökshygien och att du låter den bli helt genomstekt, kan du känna dig trygg. Bakterier dör vid omkring 70°C. Tänk på att:
    • Tvätta händer och håll ytor och redskap rena. Tvätta händerna innan du börjar laga mat, och direkt efter att du hanterat rått kött och kyckling.
    • Ha en separat skärbräda för rått kött. Då förhindrar du att bakterier förs över från ett livsmedel till ett annat.
    • När du är färdig med köksredskapen, se till att köra diskmaskinen så hett som möjligt.
    • Håll koll på innertemperaturen. 70°C för styckningsdelar som t.ex. bröstfilé och 82°C inne vid benet för hel kyckling.
    Läs gärna mer under Livsmedelsverkets länk:
    https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/bakterier-virus-och-parasiter1/bakterier/campylobacter/#Vad är campylobacter?

    Så nu tror jag att både du och din mamma kommer att kunna vara proffs med kycklingen hemma i köket.

    Lycka till!
    Anna
    (Uppdaterad )