Finns det någon kyckling som inte äter soja?

Hej!
Jag är allergisk mot soja och majs, vilket medför att jag inte kan äta kyckling som utfodrats med detta. Har ni någon kyckling som inte utfodrats med soja eller majs i ert sortiment?

Kommentarer

  • Hej Paul!
    Tack för din viktiga och kloka fråga.

    Det kycklingen äter går inte ut i kycklingens muskler utan kycklingen använder proteinet i fodret för att bilda sina egna proteiner och därmed muskler. Alltså finns det ingen allergirisk för oss människor med anledning av det som är i kycklingens foder.

    Och så till din fråga vad kycklingen äter:
    Fodret till kycklingarna består till cirka 70-75 procent av svenskt spannmål och ca 25 procent av proteinråvaror. Man måste ha någon typ av protein för att föda upp kyckling. Av prisskäl är användningen av proteinråvaror sparsam i svenska foderinblandningar för kyckling. Många uppfödare använder hemmaproducerad spannmål, helt vete, vilket är positivt ur miljösynpunkt.

    Proteinet i fodret kommer från olika grödor som t ex soja, raps, ärtor och åkerbönor. Soja är den mest använda proteinråvaran vid foderproduktion och importeras till störst del från Brasilien. Genom att ha skrivit under ”Sojadialogen” medverkar Kronfågel till att sojan som köps in ska vara certifierad, det vill säga, framtagen på ett hållbart sätt för människa och miljö. Mer info om foder hittar du under den här länken.
    Länk till info från WWF om sojadialogen.

    Bosarp tar sin soja från Italien och den är helt ekologisk.
    Anna