Hur snabbt fryses färsk kyckling in?

Hej
Jag undrar om vilka av era produkter som är färskfrusna ? dvs hur många dagar tar det från slakt
Till det blir fruset ?
För mig är det viktigt då jag äter en låghistamin kost
Vänligen återkoppla
Tack
Med Vänliga hälsningar
Nina
Nina Persson

Kommentarer

  • Hej Nina!
    Tack för din kloka fråga.

    Histamin finns ju i det mesta fast i väldigt låga halter som de flesta av oss inte alls reagerar på.
    Vi har en mindre halt av saltlake i all vår frysta kyckling, vilket kan innehålla en något högre halt av histamin men i de färska produkterna ska halten vara så pass låg så det inte ska vara någon fara, men är någon allergisk så är det tyvärr ingen garanti.

    Hittade en ”histaminbloggare” och en dietist, se länkar och de rekommenderar att äta så ”rena” produkter som möjligt, däribland färsk kyckling.

    Så utan att ge en för stark rekommendation så bör du hellre köpa färsk kyckling. Gärna i butik som nyss fått hem (då kan du fråga din butik om dag) och sedan välja att själv frysa ner utan tillsatt saltlake. Men framförallt prata med din dietist, de är de är experter.
    http://histaminer.blogspot.se/p/blog-page.html#!/p/blog-page.html
    http://www.fragadietisten.se/overkanslighet-2/histaminintolerans
    vänligen,
    Anna