Vilka fåglar (produkter) har en trygg uppväxt och omsorgsfull slakt?

Har ni något produktutbud där fåglarna haft en lugn, trygg, trivsam och harmonisk uppväxt med en lugn och omsorgsfull slakt? Vilken produkt är det?

Kommentarer

  • Hej Milo!
    Tack för din kloka fråga. Jag tror du ställer den med anledning av Aftonbladets rapportering. Det är verkligen inga trevliga bilder som de publicerat eftersom det är bilder på sjuka eller avlidna djur. Jag förstår att de väcker känslor. Vi tar arbetet med djuromsorg på största allvar genom hela värdekedjan och arbetar hårt varje dag tillsammans med våra kompetenta och erfarna uppfödare för att våra fåglar ska ha det bra. Så här ska det inte se ut.

    Som svar på din fråga angående produkter och uppfödning. Alla kycklingar växer upp i stora luftiga stallar där de får sprätta fritt på en bädd av kutterspån och halm. Du hittar mer info om utformningen av stallarna, på vår branschorganisation, Svensk Fågels hemsida Här ser du också klipp från stallarna. https://svenskfagel.se/nyheter/en-kycklings-liv-sa-har-kycklingen-det-i-bondens-stall/

    Dessa kycklingar slaktas i Valla utanför Katrineholm. Bedövning sker med en gas som gör att fåglarna somnar in och de blir medvetslösa innan de snittas i halsen. Kronfågel är ensamma om att använda gas som vi bedömer är mer skonsam för fåglarna. Se gärna mer info om slakten här.

    Vår ekologiska Bosarpkyckling har även möjlighet att gå ut på verandor och röra sig fritt utomhus. Slakten sker i ett småskaligt slakteri i Skåne där det mesta sker för hand.

    Om du har fler frågor får du gärna maila vår konsumentkontakt på konsumentkontakt@kronfagel.se eller om du vill prata med någon får du gärna slå en signal på 020-724 000.
    vänligen,
    Anna