Ge mig lite mer fakta om Ekologisk kyckling!

Hej,
Jag undrar varför det inte finns fler alternativ för ekologisk kyckling och hur priset kan skilja sig så mycket. Vad händer till exempelvis med alla ekologiska kycklingar som värper ekologiska ägg? Det finns ju väldigt mycket ekologiska ägg men väldigt lite alternativ när det kommer till kyckling.
Tack mvh Daniel

Daniel

Kommentarer

  • Hej Daniel!
    Tack för din fråga. Det är en produkt som inte har så mkt efterfrågan då den är rätt dyr i handeln (då det kostar rätt mycket att föda upp den), därav få alternativ på marknaden.
    Kyckling som värper ägg finns inte utan det är hönor som värper ägg. Vi har inte sådana hönor utan du måste hör av dig till en äggproducent för ekologiska ägg.
    Anna
  • Hej och tack för svar.
    Tänkte att kyckling täckte in hönor (vilket det verkar göra, se nedan)
    "I sammanhanget kallas en manlig kyckling för en ”tupp” medan en hona kallas för ”höna”. Men vi kallar i vissa sammanhang bägge två för ”kyckling” "

    Men det spelar inte någon roll egentligen 😊
    Jag undrade vad som händer med hönorna som värper äggen, skulle inte ni kunna ha sammarbete med producenterna av ägg om ni inte har sådana hönor och på så sätt sälja mer ekologiskt billigare? Varför kan inte de säljas som ekologiska alternativ?

    Mvh Daniel
    Daniel
  • Hej Daniel!
    Tack för din fråga och ja, hanarna heter tuppar och vid äggproduktion sorteras de bort då de inte lägger ägg. Kronfågel könssorterar inte kycklingar eftersom de inte blir könsmogna före slakt utan vi föder upp och slaktar både han och hon-kycklingar.

    Som svar på din fråga så har vi höns längre bak i ledet för att producera till våra kycklingar och vi har haft ett projekt med Martin&Servera och Paul Svensson för att slakta dessa för att minska matsvinnet. Vi producerade bl a hönsfärs och hönsburgare för restaurang och storkök, framför allt köpte skolorna hönsfärsen. Dock inte bara ekologiska produkter. Tyvärr finns det inget slakteri som kan slakta hönsen längre - och de kan inte slaktas på vanligt slakteri eftersom det kan finnas spår av ägg och skal i det köttet.

    Vad värphönsproducenterna gör med sina värphöns är oklart men jag tror att de destrueras när de inte värper tillräckligt med ägg. Du får höra med Svenska ägg som kanske kan svara på det.

    Sen kan en annan sak vara bra för dig att veta och det är att höns för äggproduktion är magrare och har mindre kött än kycklingar som ska bli kycklingprodukter. Det är olika raser med olika egenskaper.

    Hoppas det är svar på dina frågor. Hör annars av dig igen.

    vänligen,
    Anna