Hur är det med transporterna - har ni problem där?

Hur kommer det sig att samma problem uppkommer gång på gång.
Jag tror att ni fullkomligt struntar i hur kycklingarna behandlas ända till ni får negativ publicitet i media.
Synd att inte fler vet hur illa transporterna till er är.
Det blir förhoppningsvis nästa avslöjande.
Med vänlig hälsning
Eva Zetterström

Kommentarer

  • Hej Eva!
    Tack för att du hör av dig. Vi förstår att klippet på Aftonbladet är upprörande och vi är verkligen ledsna över det som hänt.

    All transport sker inom Jordbruksverkets bestämmelser. Du kan läsa mer om vad som gäller vid transporter på den här sidan från Jordbruksverket .

    Vill du läsa mer och få mer fakta kring hur vi på Kronfågel ser på det som hänt ber jag att du klickar på den här länken.

    med vänliga hälsningar
    Anna
  • Ny skandal på gång ,ni har alltså inte kollat upp transporterna sen senast
  • Hej Gunnar!
    Tack för att du hör av dig. Vi förstår att medias rapportering skapar oro vilket är tråkigt.
    Det är självklart att våra djur ska må bra och ingen tjänar på att de mår dåligt. Vårt mål är att inga djur ska fara illa under vår produktionsprocess och därför tycker vi givetvis det är jättetråkigt när det inte blir så. Vi kontrolleras noga av myndigheterna, vilket är bra då det hjälper oss att upptäcka eventuella brister och åtgärda dem.

    Vi har länge arbetat kraftfullt för att minska antalet vingskador tillsammans med branschen. Kycklingar som föds upp hos våra kontrakterade bönder lastas på gården under sträng övervakning av bonden eller dennes personal. Det förekommer tyvärr att kycklingar skadas i samband med lastning vilket självklart är något som vi alla arbetar för att undvika. I dag och de senaste åren har vi cirka 1 procents vingskador på fält. Frekvensen av vingskador på fält har tydligt minskat i branschen över tid, även hos oss. Vi har fokuserat särskilt på att få ner mängden vingskador på fält eftersom det är dessa vingskador som orsakar mest lidande om skadorna inte upptäcks innan transporten till slakteriet.

    Vi har bland annat infört ett ekonomiskt avdrag för uppfödarna/gårdarna vid för hög andel vingbrott på fält. Vi har tillsatt extra kontrollpersonal, utökat kontrollerna och utbildat vår och våra underleverantörers/lastföretags personal ytterligare. Vi har också sedan 2018 och framåt investerat i nya specialbyggda transportbilar och kortat transportsträckorna till max fyra timmar, våra snitt-transporter är två timmar.

    Ta gärna del av mer fakta på vår hemsida.

    Vi hoppas det är svar på dina funderingar.
    med vänliga hälsningar,

    Anna