Tack för att du hör av dig till oss! Vi hjälper dig gärna med svar på frågor kring kyckling, våra produkter och Kronfågel. Du kan förvänta dig ett svar av oss inom max 2 vardagar. Frågor, svar och kommentarerar publiceras på den här sidan.
Vi hanterar dina personuppgifter i syfte att kunna hantera ditt ärende hos oss. Uppgifterna du delar med oss raderas efter maximalt ett år. Läs mer om vår GDPR policy HÄR.
Gäller ditt ärende en reklamation ber vi dig kontakta oss här: Kronfagel.se
Vår vision ”En bättre kyckling för ett bättre liv” sammanfattar varför vi finns – att med vår produkt skapa förutsättningar för en välmående värld. För människan, djuren och klimatet.
Kronfågel är Sveriges marknadsledare inom kyckling med flera stora varumärken.
Tack för en bra fråga. Vi har avtal med 39 gårdar som föder upp kyckling till Kronfågel.
Tveka inte att återkomma om du har fler frågor.
vänligen,
som ni har- fortfarande fruktansvärt illa.
Ni borde skämmas över er djurhållning!
Detta företaget borde inte få vara i produktion, fängelse borde vara lämpligt
för styrelsen!
Tack för att du hör av dig. Inslaget är filmat i vår anläggning där våra kycklingar kläcks och inte på en gård.
Med anledning av inslaget i TV4-Nyheterna om hanteringar av kycklingar hos Kronfågels dotterbolag SweHatch
Vi är mycket illa berörda av situationen och tar den på stort allvar. Vi vill understryka att 99,6 % av kycklingarna som föds i kläckeriet hos SweHatch är friska, men oavsett detta känns det givetvis inte bra att se kycklingar som mår dåligt. I Sverige har vi en av de strängaste djurskyddslagarna i hela Europa och det är en självklarhet att vi och SweHatch ska följa de lagar och regler som finns för djurvälfärd. Vi har strikta rutiner som säger att kycklingar som är skadade ska avlivas direkt utan väntetid. I det här fallet är det dock tydligt att någonting har brustit i SweHatch rutiner för så här ska det inte se ut. Vi är för närvarande i dialog med SweHatch för att tillsammans förbättra våra rutiner och kvalitetsprogram ytterligare.
Åtgärder
1. SweHatch ser också över utbildnings- och introduktionsprogram för nyanställda för att säkerställa att all personal följer deras rutiner och även vet hur man ska agera vid eventuella avvikelser, som till exempel vid ett driftstopp.
2. SweHatch har tagit kontakt med Länsstyrelsen för att informera om den aktuella händelsen. Genom att aktivt engagera oss med Länsstyrelsen strävar SweHatch efter att säkerställa att deras metoder och processer alltid är i linje med de riktlinjer och uppdrag som myndigheten har satt upp för att garantera optimal djurvälfärd.
3. Kronfågel och SweHatch är fast beslutna att tillsammans med interna och externa experter lära oss av varje situation och ständigt sträva efter att höja våra standarder för att nå vår nollvision om inga skadade eller sjuka djur.
Tveka inte att höra av dig om du har frågor.
vänligen,