Ätbart eller inte?

Köpte en förpackning steak. La i kylen, insåg att jag inte skulle hinna tillaga den innan utgångsdatum så jag skulle då frysa in den. Såg då att en bit kyckling hade kommit i kläm vid förseglingen så att det var ett fingerstort hål rakt in i förpackningen. Nu börjar jag tvivla på om jag kan tillaga den utan risk att ev bli sjuk!?
Det luktar inget från hålet och den såg fräsch ut innan jag frös in den iaf.
Det var ju 5 dagar sen jag köpte den och jag hittar inte kvittot (inte än iaf). Bör jag kassera denna dyrgrip?
Tack på förhand!
Annette

Kommentarer

  • Hej!
    Tack för att du hör av dig. Det var ju tråkigt att höra och vi beklagar att i förpackningen inte var packad på ett korrekt sätt och motsvarade dina förväntningar. För att kunna hjälpa dig vidare och även informera vår kvalitetsansvarig, behöver vi lite mera info. Fint om du därför kan fylla i uppgifterna som går direkt till vår konsumentkontakt under den här länken.

    F ö blir du inte sjuk om kycklingen är upphettad till 70 grader på tjockaste stället dvs genomstekt. Alla bakterier dör vid den temperaturen på kyckling utan ben. Men det kan ju vara så att den blivit dålig eftersom livsmedelsgasen i förpackningen hjälper till att garantera hållbarheten. Vi ersätter förstås en förpackning som inte är korrekt tillverkad - och du får göra det du vill med den kyckling du har. Vill du testa om den är bra kan du alltid steka upp en liten bit (genomsteka) och smaka på den. Smakar den bra och doftar bra så är den OK att äta men oavsett hur du gör så ersätter vi en felaktig vara då vi inte levererat en produkt som varit tillfredsställande.

    Glad midsommar!

    Anna