Är era förpackningar miljövänliga?

Ni har mycket plastförpackningar. Hur tänker ni kring miljö och förpackningarna?

Kommentarer

  • Hej Kenneth!
    Tack för bra och klok fråga. Ett av våra koncernmål är att alla plastförpackningar ska vara tillverkade av förnyelsebart eller återvunnet material senast 2023. Samt att vi vill minska användningen av plast i vår egen produktion med 30 procent till 2025.

    Hoppas det var svaret på din fråga. Hör annars av dig igen.

    vänligen
    Anna
  • Ni skriver i en kommentar att era förpackningar ska vara förnyelsebar eller återvunnet matrial till år 2023. Men är inte förpackningarna det nu? Går dom att åter vinna nu? Och är inte eran plast förnyelsebar?
  • Hej Wilma!
    Tack för din viktiga fråga. Jo, vi har bytt våra förpackningar, tidigare våra tråg så att de är återvinningsbara och nu senast påsarna till vårt frysta sortiment...I svaret ovan står det...förnyelsebart eller återvunnet material senast 2023. 😀
    vänligen,

    Anna
  • Hej jag undrar vilken plast ni använder er av till era förpackningar? Vilken plast hade ni innan ni bytte och vad är skillnaderna på plasterna?
  • Hej jag undrar vad det är för plast ni har till era förpackningar och varför ni just valt den plasten?
  • Hej Wilma!
    Tack för din kloka men ändå ganska komplexa fråga. Jag hör med ngn kollega om det går att få ngt bra svar på den. Generellt kan jag säga att vi gått över från svarta plasttråg till lätt frostade samt valt tunnare plast i våra förpackningar för de kylda produkterna. Vi har också minskat färg i våra tryck på plastförpackningarna. Plasten till våra frysta produkter är också utbytt.
    vänligen,
    Anna
  • Okej tack men kan du kolla upp vad plasten som ni använde innan ni bytte hette? och vad den nya ni har heter? Den ni ha nu är det PE-LD?
    Har nämligen ett arbete i skolan om detta och behöver verkligen veta!
  • Hej Wilma!
    Nu har jag fått svar på din fråga. Och jag uppdaterar svaret nedan med lite mer info.

    Vår produktutvecklare och inköpare skriver följande:
    Förpackningens syfte är skydda kycklingen, för att säkerställa en hållbar livsmedelssäker produkt. Vi använder olika förpackningsmaterial beroende på vilken typ av förpackning det är. Det övergripande målet är att använda plast och material som går att materialåtervinna, som kan bli till nya förpackningar (som en del av Plastinitiativet https://www.dlf.se/plastinitiativet-2025/). Vi har också satt internt mål om 30 % minskning av plast till 2025 (läs mer här – https://news.cision.com/se/kronfagel/r/kronfagel-vill-minska-plasten-med-30-procent,c3277884).

    De plasttyper vi använder främst är LD-PE low-density polyethylene, PP Polypropen, R-PET recycled polyethylene tetraphyte. Våra kycklingar kommer från svenska gårdar och förpackas i Sverige. Majoriteten av vårat emballage kommer från svenska, skandinaviska och europeiska leverantörer.

    Hoppas det räcker som svar på din fråga.
    vänligen,
    Anna