Är djuren verkligen döda när de skållas?

Hur svårt ska det vara att se till att kycklingarna är döda när dom skållas?

Är det så att besparingar och effektiviseringar gått före djurens bästa?

Hur säkerställer ni att sensorer för halten koldioxid är vad den ska vara?
Kalibreras sensorerna av leverantör, eller är det något ni gör själva?

Denna nollvision kan omöjligtvis vara svårt att lösa om man vill.

Kommentarer

  • Hej Peter!
    Tack för att du hör av dig. Vi förstår att klippet på Aftonbladet är upprörande och vi är verkligen ledsna över det som hänt.

    Jag ska försöka besvara dina frågor enligt nedan.
    FRÅGA: Hur svårt ska det vara att se till att kycklingarna är döda när dom skållas?
    SVAR: Det finns två huvudsakliga metoder som används vid kycklingslakt – CAS och elektrifiering. Den gradvisa effekten man får genom CAS är att föredra utifrån ett djuretiskt perspektiv eftersom fåglarna inte känner obehag då de stegvis får en stigande koncentration av koldioxid, alltså inte allt på en gång. Det gör att de sakta somnar in och därefter blir medvetslösa. Bedövningen är irreversibel, det vill säga djuren sövs så kraftigt att hjärtat till slut stannar och de inte kan vakna upp igen.

    FRÅGA: Är det så att besparingar och effektiviseringar gått före djurens bästa?
    SVAR:Vi har gjort flera stora investeringar under åren för att minimera stress genom hela processen.
    Exempel på investeringar:
    1. Infört gas för skonsam bedövning istället för el. Det ska vara skonsammare för djuren och det är ngt vi är ensamma om i Sverige. Det är också en dyrare hantering.
    2. Bytt ut hela transportparken för bättre djuromsorg. Vi har 13 specialutrustade bilar med bl a luftkonditionering. Dessutom utbildar vi de chaufförer vi anlitar.
    3. Utökat djuromsorgsavdelningen med flera nya roller. Där har vi extra personal för okulär besiktning och efterkontroll för att djuren ska stickas korrekt.

    FRÅGA: Hur säkerställer ni att sensorer för halten koldioxid är vad den ska vara? Kalibreras sensorerna av leverantör, eller är det något ni gör själva?
    SVAR: Samtliga koldioxidgivare kalibreras årligen av certifierade företag, hela processen övervakas konstant av utbildad personal för att säkra en god djuromsorg.

    FRÅGA: Denna nollvision kan omöjligtvis vara svårt att lösa om man vill.
    SVAR: När vi upptäckte problemet, i en av våra interna kontroller, förstärkte vi direkt den manuella bevakningen med extra kontrollpersonal efter stickmaskinen för att fånga upp eventuella felstick.- Vi har bland annat köpt ny maskinutrustning som vi nu kalibrerar för att lösa problemet.
    - Vi håller just nu på att installera ännu en teknisk lösning efter kontrollen av den första maskinen, för att nå vår nollvision.

    Vill du läsa mer och få mer fakta ber jag att du klickar på den här länken.

    Jag hoppas detta var svar på dina frågor.
    med vänliga hälsningar
    Anna