Använder ni snabbväxande kyckling?

Hej
Är era produkter av en snabbväxande sort som det nu diskuteras om på media?

Kommentarer

  • Hej Doris!
    Tack för din viktiga fråga.
    Vi erbjuder det som marknaden efterfrågar och har 2 olika kycklingval (Gårdskyckling och ekologisk KRAV-märkt Bosarpkyckling) för att du som konsument ska kunna välja.
    Under den här länken hittar du mer information om våra olika kycklingval.

    Gällande raser så stämmer det att det finns olika varianter men gemensamt för fåglar generellt är att det är snabbväxande arter. En sparv kan flyga efter 12 dagar, en koltrast efter 13 dagar en duva efter 21 dagar.

    I Sverige använder vi de korsraser som uppfyller de höga kraven som vi ställer i Sverige, det vill säga att djuren ska vara friska, robusta och fria från fjäderfäsjukdomar. På Kronfågel använder vi 2 olika raser, en snabbväxande Ross, till Gårdskycklingen och en mer långsamtväxande ras Rowan Gold till Bosarpkycklingen.

    Vi kan tvärtemot vad som sägs i media så har våra kycklingar det bra genom branschens och våra egna kontrollprogram, där vi bland annat mäter fothälsa, stallmiljö och transportkomfort.
    För mer fakta kring medias rapportering och WWFs uttalanden hittar du mer info under den här länken.

     Hör av dig om det är något mer du undrar över.
    Anna