Får era kycklingar antibiotika?

Hej!
Jag undrar hur det ligger till med antibiotika? Får era kyckling det?

Kommentarer

  • Hej Sophia!
    Tack för en bra och viktig fråga. Kronfågels kycklingar får inte tillväxtantibiotika. Antibiotika skrivs enbart ut om djuren är sjuka. Utskrivningen görs av veterinär. Enligt svensk lagstiftning är det även förbjudet att använda alla typer av hormoner i samband med uppfödning för att öka köttavkastningen.

    År 1986 förbjöds det i Sverige att blanda antibiotika i fodret för att öka tillväxten hos djuren, eftersom det finns risk för utveckling av resistenta bakterier. Antibiotika i foder får endast ges till djur efter receptförskrivning av veterinär.

    För mer fakta om Antibiotikaanvändning kan du gärna läsa här hos vår branschorganisation Svensk Fågel.
    Anna