Sallad

Jag var på studiebesök hos en matgrossist för flera år sedan. Dom hade ett stort sortiment med kravmärkta grönsaker. Men dom berättade att alla salladshuvuden förpackades och plastades en och en. Det gick inte att få en låda sallad där hela lådan var plastad istället för en och en. Stämmer det?

Kommentarer

  • Hej Georgio och tack för din fråga!

    Om KRAV-märkta grönsaker/frukter är inplastade är det främst för att förhindra sammanblandning av ekologiskt och konventionellt. Är de inte ordentligt åtskilda och märkta skulle till exempel en kund kunna plocka upp ett konventionellt salladshuvud och sedan råka lägga tillbaka det bland de ekologiska. Att just de ekologiska och inte de konventionella är inplastade/märkta beror på att de ekologiska volymerna ännu är klart mindre.

    Butiker får även ha lösviktsförsäljning av KRAV-godkänd omärkt frukt. Men om samma frukt också finns som konventionellt alternativ måste butiken vara ansluten till KRAV. De KRAV-godkända frukterna och grönsakerna måste vara noga åtskilda från de konventionella och väl skyltade. Alla dessa regler kring särhållning finns för att det ska vara helt säkert att det du köper som KRAV-märkt verkligen är det!

    KRAV har också regler kring förpackningsmaterialet. Ämnen och material i förpackningen ska vara så lite giftiga som möjligt.

    Här kan du läsa frågor och svar om KRAVs förpackningsregler.

    Här kan du läsa KRAVs förpackningsregler.

    Tveka inte att höra av dig om du har fler frågor!

    Vänligen,
    Hanna
    Kommunikatör
  • Tack för ditt svar. svaret verkar gälla livsmedelshandeln men jag frågar som restaurang/catering företag. Om jag beställer 20 lådor sallad så tar det mycket tid bara för att plasta av dom. varför går det inte att få lådan inplastad istället för varje huvud?
  • Hej igen Georgio,

    Tack för ditt förtydligande, då är jag med på vad du menar!

    Denna fråga bör du ställa till leverantören, eftersom det inte finns något i KRAVs regler som förhindrar att hela lådan plastas in, och levereras obruten till köparen. Däremot ska varje producent använda så lite förpackningsmaterial som möjligt och samtidigt skydda produkten. Det är en avvägning som leverantören ska göra.

    Om grossisten är KRAV-certifierad får den dessutom öppna och dela lådorna, och packa om innehållet.

    Hoppas att detta svarade på din fråga.

    Vänligen,
    Hanna
    Kommunikatör