Omfattas italienska produkter av tilläggsreglerna för bättre arbetsvillkor?

Hejsan!

I er artikel "Bättre arbetsvillkor" (https://www.krav.se/krav-markt/det-har-ar-krav/battre-arbetsvillkor/) beskrivs, under rubriken om produkter utanför Sverige, att "Ekologiska produkter som införs från länder med svag social lagstiftning och tillsyn, måste uppfylla KRAVs tilläggsregler för bättre arbetsvillkor för att kunna KRAV-märkas".

Jag tolkar det som att ni inte ställer krav på eller kontrollerar arbetsvillkoren i länder som redan anses ha ett tillräckligt eget skydd av arbetares rättigheter. Är det korrekt uppfattat?

Jag frågar med anledning av de många rapporterna om hur migranter utnyttjas under slavliknande arbetsförhållanden i jorbruk i södra Italien. Korruption gör att myndigheternas kontroller av arbetsvillkoren kanske inte är tillförlitliga. Se t.ex. https://svenska.yle.fi/artikel/2018/09/23/for-halva-lonen-och-med-livet-som-insats-det-ar-verkligheten-for-gastarbetarna-pa och https://www.theguardian.com/world/2019/jun/20/tomatoes-italy-mafia-migrant-labour-modern-slavery .

Garanterar en KRAV-märkning av en produkt från Italien att produkten tillverkats under schyssta arbetsförhållanden, och inte under de villkor som beskrivs i artiklarna? Hur kontrollerar ni detta? Eller anser ni att Italiens skydd av arbetare är tillräckligt gott för att landet inte ska omfattas av KRAVs tilläggsregler?

Tack på förhand för svar!

Mvh,
Olof

Kommentarer

  • Hej Olof!
    Ja, det stämmer. Du har uppfattat KRAVs regler korrekt. Arbetsvillkor och socialt ansvar är ett av KRAVs mervärden. Ett tilläggskrav om socialt ansvar när produkter förs in eller importeras, omfattar idag de länder som har svag nationell lagstiftning inom detta område. Reglerna omfattar därför inte t ex EU:s länder idag, eftersom KRAV har uppfattat dessa länders eget skydd som tillräckligt bra. Men KRAV arbetar just nu med att se över hur vi kan ställa krav även i de länder som inte omfattas idag, t ex EU. Anledningen till detta är bland annat de exempel som du tar upp.

    KRAV har även i Sverige regler kring arbetsvillkor för företag som odlar, producerar och förädlar KRAV-certifierade produkter. Dessa regler gäller alla KRAV-certifierade verksamheter, med särskilt fokus på till exempel verksamheter som har säsongsanställda och utländsk arbetskraft. Om du vill läsa mer om dessa regler, hittar du det i avsnitt 3.1 i KRAVs regelbok: https://www.krav.se/regler/regelboken/gallande-regler/3-allmanna-verksamhetsregler/3-1-socialt-ansvar/

    Vänliga hälsningar från KRAV

    Kommunikatör