Kontroll av KRAV-märkt företag

Kan man kontrollera om ett företag som uppger att de säljer ekologiska produkter verkligen är certifierat?

Kommentarer

  • Hej Anders!

    Det säkra sättet att få reda på om ett företag är KRAV-certifierat är att be om att få se deras certifikat. Om du som konsument köper en KRAV-märkt produkt i en butik, så tycker jag att du ska känna dig trygg. Certifieringsorganen kontrollerar sådant och den som köper en KRAV-märkt produkt och säljer den vidare måste också kontrollera att produkterna är KRAV-certifierade.

    Så här står det i reglerna:
    Regel 2.3.5. För att inköpta råvaror och produkter ska kunna räknas som KRAV-certifierade ska det tydligt framgå på fakturor, följesedlar eller annan dokumentation (exempelvis certifikat) att de är KRAV-certifierade. Om KRAV-certifieringen inte tydligt framgår får du inte vidarehantera, förädla eller sälja dem som KRAV-certifierade…

    Vänligen,
    Kommunikatör