Är det ekologiskt riktigt att en höna skall äta fiskmjöl?

Hej, är lite nyfiken på det senaste larmet här om ekoägg med gifter i sig osv. Då jag aldrig sett en höna simma omkring i vatten och jaga fisk, så finner jag det anmärkningsvärt att ni tillåter fiskmjöl som hönsfoder på KRAV. Ekoägg smakar väldigt mycket fisk ofta, och jag förstår nu hur det kommer sig, anade inte i min vildaste fantasi att ni skulle godkänna något sådant. Känns märkligt att vi inte skall äta Östersjöfisk pga. gifterna, men att det sedan är ok att hönorna pumpas med giftfisken, och vi därefter äter de s.k ekoäggen från dem, hur kommer det sig, och hur tänkte ni där?

OBS! Gravida kvinnor rekommenderas inte äta Östersjöfisk över huvud taget, så hur i hela friden kan dom då äta era s.k. KRAV ägg med Östersjöfisk i sig med gott samvete hade ni tänkt er?

En höna skall inte äta fisk av ca 100 olika orsaker, ge mig en ekologisk riktig orsak och eller förklaring till det här snälla, jag hänger inte med på hur ni tänkt här när ni godkänt fiskmjöl, med eller utan Östersjöfisk, oavsett?

Kommentarer

  • Hej Johan!

    Höns är i naturen allätare, dvs äter både vegetabiliska och animaliska födoämnen. Dagens moderna värphönor värper ungefär 300 ägg om året och kräver ett näringsmässigt mycket väl sammansatt foder för att må bra. Framför allt är det aminosyran metionin som är svår att få tillräckligt av i ett helt vegetabiliskt foder. Om hönan inte får tillräckligt med metionin kan hon drabbas av beteendestörningar som att hacka på andra hönor i gruppen eller rycka fjädrar ur deras fjäderdräkt. I konventionell produktion tillsätter man syntetiskt metionin till fodret. Eftersom det har tillverkats på konstgjord väg är det inte tillåtet enligt EU:s regler för ekologisk produktion. Tyvärr finns ingen riktigt bra naturlig källa till metionin på plats idag. Därför tillåter KRAV att högst 10 procent av hönsens årliga foderintag består av fiskmjöl som är rikt på naturligt metionin. Däremot pågår en hel del forskning om alternativa källor som till exempel musselmjöl och fluglarver.

    Jordbruksverket tar prover på det fiskmjöl som används som foder och har inga indikationer på att gränsvärden eller åtgärdsgränser för dioxin har överskridits.

    När det gäller kostråd så ligger äggens halter av dioxin, till skillnad från Östersjöfiskens, under gränsvärdena. Därför bedömer Livsmedelsverket inte att kostråden kring ägg behöver ändras. Det är alltså stor skillnad på halterna av dioxin i ekoäggen och i Östersjöfisken.

    KRAV är en märkning som visar hur maten producerats, att det skett utan kemiska bekämpningsmedel och konstgödsel. Vi vill inte vara med och bidra till spridningen av miljögifter på vår planet som sedan riskerar att hamna i vår mat. Vill du bidra till en miljö med mindre miljögifter så är det KRAV-märkt och ekologisk mat du ska välja.

  • Hej Anna,

    tack för ditt svar.

    Jag som konsument kan ju inte godkänna att ni tillåter giftfiskmjöl i KRAV ägg, någon gräns måste ni ju sätta, vad är det som försiggår hos er?

    Att hönorna hackar på varandra är ju för att de inte får i sig adekvat och näringsrik föda, kan även handla om aningen för trånga utrymmen. Det handlar om att de är hungriga och inte får i sig rätt föda, det visste ni sen 2003 alla gånger, se länk:

    http://www.ekoweb.nu/?p=9134

    Jag har alltid valt KRAV-märkt mat sedan ni kom till. Men i och med alla konstigheter som uppdagas i och med era ageranden, som i det ärendet här exempelvis, så är det uppenbart att man inte kan lita på er. Supertrist att ni antingen blivit lurande av era kunder, och eller här önskar lura oss som konsumenter och indirekt också är era kunder.

    Hur gör veganer när dom får kännedom att dom äter giftfiskägg från Östersjön, istället för hönsägg från ekologiska gårdar med frigående höns bla bla bla?

    Ägg från den giftiga Östersjön, nej tack!

    Så icke ekologiska och KRAV-märkta hönorna där ges det majs och potatis, och till eko Krav ges det giftig Östersjöfisk, jag är rätt övertygad om att det är många gånger bättre med icke eko ägg såsom det ser ut nu.

    Hur svårt kan det vara att få fram eko potatis och eko majs det är ju inte guld vi pratar om, det är ju bara odla på. det skulle ju t.o.m. vara många bättre att tillåta icke ekologisk potatis och majs, än gift fisk!

    Vi människor är också allätare, och om det verkligen krisar sig så kan vi t.o.m. äta varandra, har även gjorts filmer om det. I Storbritannien tyckte man att det var en genial idé att mata nötkreatur med andra döda nötkreatur, och vips så fick dom galna ko-sjukan. Fisk är inte en hönas naturliga kost, och definitivt inte giftig sådan. Att hönor behöver få sig metionin är det säkert ingen som har synpunkter på, dock finns metionin i så många fler produkter än fiskmjöl. Hur kan fiskmjöl vara billigare än potatis och majs, normalt sett är det inte det, men när det kommer till giftigt Östersjöfisk så förstår jag att det är det, det är ingen som vill köpa det giftiga skräpet, ja, förutom svenska eko KRAV certifierade hönsägare då, så vi ger det till våra eko hönor här i Sverige, bra jobbat!

    Detta handlar ytterst om lathet och ekonomi, ni på KRAV skall ju visa vägen, KRAV produkter är ju inte billiga i någon bemärkelse, och nu får vi dessutom inte det vi betalat för. Det här är helt bedrägligt, och ert varumärke står på spel "big time", dags att vakna!

    Så vi konsumenter får nu betala extra för att äta fiskägg från den förorenade och giftiga Östersjön i tron att vi äter eko KRAV-märkta hönsägg. Då äggen smakar fisk, så är det så man måste se på saken. Och ni försvarar er med att livsmedelsverket inte gått ut med varningar, när har dom någonsin tagit något på allvar, om det inte i princip inte handlar om omedelbar död?

    Dubbelmoralen från Livsmedelsverket har vi sett gång på gång, särskilt avseende fisk från Östersjön, se här:

    http://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--...

    Dags att sätta gränser för hur mycket KRAV-märkta eko ägg gravida skall få äta nu också.
    Man kan ta droger några gånger per år också utan någon större risk, dock gör man det förmodligen av egen fri vilja, och att man är fullt medveten om vad man sätter i sig, i motsats till era KRAV-märkta ägg.Gränsvärden???, vi är alla olika, även avseende motståndet för droger och gifter, så att tala om att lite gift är bra för kroppen, vore som att förespråka andra gifter också, såsom droger mm. Frågan är ganska enkel, skall vi medvetet få i oss gifter, är det bra i någon bemärkelse, eller skall vi undvika det i maximal mån? Om jag medvetet väljer att förpesta min kropp så gör jag det själv, jag tänker inte betala extra till er och bönderna här för att ni gör det åt mig, i tron är det är något gott jag gör min kropp, jag ser det som falsk marknadsföring och bedrägeri!

    Det är ju här ni skall agera avseende KRAV-märkta eko produkter i vart fall, men ni sitter där med händerna i kors istället. Jag handlar ju inte eko KRAV produkter för att jag tro att jag kommer att dö av de konventionella icke ekologiska produkterna. Utan att jag trott att de ekologiska är nyttigare, smakar bättre och är renare. I det här fallet med äggen så visar det sig vara precis tvärtom, så här ska man betala extra för att förgifta sin kropp, och sponsra er för det, och bedragarna som har hönorna och falskeligen utger sig för att tillhandahålla en eko produkt, som det absolut inte är, och dom kommer undan med det här för att ni håller dom om ryggen i deras bedrägeri, det här visste ni sedan länge, mer än 10 år sen, och ni skall ju göra årliga kontroller, vad hände där, var giftanalysapparaten trasig vid varje besök hos alla under de senaste + 10-åren?

    Uppenbart är det både billigare och bättre att inte handla eko KRAV ägg.

    Jag finner det dessutom anmärkningsvärt att du som kvinna inte reagerar på det här med gravida, och att de inte skall få i sig Östersjöfisk, och att du försvarar ert agerande här på KRAV avseende Östersjöägg, mycket mycket märkligt!

    Ert jobb och mål på KRAV är på pappret väldigt tydligt och enkelt, acceptera inga onödiga tillsatser och gifter i KRAV-märkta produkter över huvud taget. Men ni gör det så himla svårt när ni börjar tumma på vett och etikett. Man kan lura vissa människor vissa gånger, men inte alla människor alla gånger, och ert varumärke står på spel "big time" som sagt, dags att vakna!

    Var ärliga istället, och tillse att om tillverkarna vill använda er KRAV-märkning så får dom
    vara ärliga och skriva fakta på förpackningen. Såsom här att hönorna har matats med Östersjöfisk, således ska dom skriva KRAV-märkta hönsägg med smak av fisk, berikade med en cocktail av gifter, såsom bly, kvicksilver och andra smarriga toxiner, smaklig spis!

    Nu känns det som: KRAV-RIP

    eller ska ni vakna?

  • Hej!
    Här hittar du vårt svar om dioxiner i äggen och kan följa vad som händer i den frågan:
    http://www.krav.se/dioxiner-i-agg

    Om du har synpunkter på KRAVs regler kan du läsa mer om hur du kan vara med och påverkas de här:
    http://www.krav.se/paverka-kravs-regler

    Kajsa Onlineredaktör
  • Hej!

    Kan bara hålla med Johan, hur ska man ta KRAV på allvar efter det här? Och, det här myndighetsaktiga sättet att bemöta en direkt felaktighet som den här giftskandalen faktiskt är, vad ger det avseende förtoendet för KRAV? KRAV borde ju agera med kraft, skrika stopp, ta bort certifieringar, vara övertydlig med att man är förfärad och rekommenderar alla att sluta äta skiten innan orsaken är fastställd, visa lite av det jag trodde KRAV stod för.

    Och, nä, livsmedelsverket finns det väl ingen normalt tänkande människa som tror på, de finns ju till för att regagera på det uppenbara som inte går att dölja längre, inte att göra något egentligt sanningsenligt om hur skitmaten gemene man faktiskt stoppar i sig är beskaffad. Nej, livsmedelverket har gång efter gång visat sitt sanna ansikte som marionett och ett organ från staten att jämka sådär lite Svenkst meningslöst, vi kan ju inte dra ner på Östersjöfiskarna och ta ansvar för folks hälsa, tydligen mkt bättre att mörka och låta oss äta den smaskiga dioxinsillen för att rädda ett fiske som varit dött sedan länge.

    Allt handlar som vanligt om att inte stå upp för detta rätta: i det här fallet ett drägligt sunt och naturligt hönsliv som vi gärna betalar extra för och som kan ge oss goda giftfria ägg.

    Någonstans har det fallerat, ingen kan ta ansvar och ingen har stake nog att göra det som är rätt med kraft. Utred ihjäl problemet som vanligt, folk glömmer, och allt är frid och fröjd, som alltid i landet Sverige...

  • Hej!
    Anledningen till att Livsmedelsverket inte har dragit tillbaka äggen är att nivåerna av dioxin ligger under gränsvärdet. Det är också därför äggen fortfarande kan vara certifierade. Det är viktigt att påpeka att dioxin ligger under gränsvärdet eftersom dioxin finns i miljön och återfinns i alla animaliska livsmedel.

    KRAV finns till för att inte sprida mer miljögifter i vår miljö, till exempel godkänner inte vi kemiska bekämpningsmedel, konstgödsel och GMO i produktionen. Däremot kan vi inte hindra föroreningar från omgivningen som till exempel dioxin eller rester av andras miljöföroreningar.

    Vi tycker att det är oacceptabelt att halterna av dioxin ökar. Att nedsmutsningen av vår miljö gått så långt att den sprider sig till ekologiska livsmedel. Därför agerar KRAV tillsammans med branschen för att bestämma vad vi kan göra på kort – respektive långsikt för att minska halterna.

    Kajsa Onlineredaktör