Musik

Hej. Jag har en granne som spelar musik klockan 6 på morgonen och undrar bara allmänt om vilka tider etc. Som man får tex spela musik. Tror de är rätt tunna väggar i mitt hyreshus. Störs inte mycket av de utan är mest nyfiken och vilka regler som gäller kring detta.
Sanna

Kommentarer

  • Så här står det i hyreslagen § 25:
    “När hyresgästen använder lägenheten skall han/hon se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar…

    Hyresgästen skall vid sin användning av lägenheten också i övrigt iaktta allt som fordras för att bevara sundhet, ordning och gott skick inom fastigheten…”

    Hyresgästens skyldigheter gäller i lägenheten men också i gemensamma utrymmen som tex trappa, hiss och tvättstuga.

    Några exempel på vad lagen menar:

    • Ljudstörningar är inte tillåtna. Man får inte störa genom att föra oväsen som tex att tala för högt eller skrika. Man får inte spela högt på musikanläggning eller ha volymen på TVn alltför hög.
    • Grannarna får inte heller störas av oväsen i trappan på grund av tex besökare till lägenheten.
    • Hundar får inte skälla eller yla så att omkringboende störs.
    En enkel tumregel kan vara att ingenting ska höras till grannarna. Detta gäller dygnet runt men är speciellt angeläget från klockan 22 till klockan 08 eftersom man ska kunna sova ostört.

    MVH

    Johanna Kundtjänst/Uthyrning