Välkommen till Krambo ABs kund- och supportforum!
Vi svarar på din fråga inom tre arbetsdagar.
Detta är ett publikt forum, här svarar vi på dina allmänna frågor.
För privata ärenden, kontakta vårt kundservice, info@krambo.se eller ring 0612-71 77 00.
Börja gärna med att se om din allmänna fråga redan är besvarad. Om det gäller en felanmälan, logga in på mina sidor.
Krambo AB är det kommunala bostadsföretaget i Kramfors kommun.
Vårt uppdrag är att vara Kramfors kommuns bostadspolitiska verktyg för att kunna trygga bostadsförsörjningen i kommunen, påverka boendeintegrationen samt öka valfriheten och inflytandet i boendet. Vi ska ha ett aktivt samhällsengagemang och tillsammans med kommunen och andra intressenter medverka till en positiv utveckling och göra kommunen attraktivare som bostads- och verksamhetsort i regionen.
Vi på Krambo är ALLA en del av hemkänslan!
Affärsmässiga, Lösningsorienterade, Lyhörda och Ansvarstagande
Så här står det i hyreslagen § 25:
“När hyresgästen använder lägenheten skall han/hon se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar…
Hyresgästen skall vid sin användning av lägenheten också i övrigt iaktta allt som fordras för att bevara sundhet, ordning och gott skick inom fastigheten…”
Hyresgästens skyldigheter gäller i lägenheten men också i gemensamma utrymmen som tex trappa, hiss och tvättstuga.
Några exempel på vad lagen menar:
- Ljudstörningar är inte tillåtna. Man får inte störa genom att föra oväsen som tex att tala för högt eller skrika. Man får inte spela högt på musikanläggning eller ha volymen på TVn alltför hög.
- Grannarna får inte heller störas av oväsen i trappan på grund av tex besökare till lägenheten.
- Hundar får inte skälla eller yla så att omkringboende störs.
En enkel tumregel kan vara att ingenting ska höras till grannarna. Detta gäller dygnet runt men är speciellt angeläget från klockan 22 till klockan 08 eftersom man ska kunna sova ostört.MVH