Hur mycket vikt klarar balkongen?

Nu när sommaren är här vill man ha en liten växtoas på balkongen men hur mycket vikt klarar balkongerna tillhörande lägenheterna på kvarnberget alt. vad ni rekommenderar? Bor högst upp & blir lite nervös att det ska bli för mycket i samma stund mer än en person kliver ut där med tillhörande vikt från krukor, jord m.m. Tack på förhand för svar!

Kommentarer

  • Hej, det var en lite klurig fråga.

    Det bästa är att du är försiktig. Jag skulle tro att nedanstående lastvärden kan vara ett bra riktmärke.

    Detta gäller i dag enligt EKS (konstruktionsregler):
    • Balkonger till bostäder, kategori A skall dimensioneras för en nyttig fri last av 3,5 kN (343 kg)/m2 eller en koncentrerad last av 2,0 kN (196 kg). Sedan ska man räkna med vissa säkerhetskoefficienter.
    • Husen på Kvarnberget byggdes på 40 och 50-talet beroende på vilken adress det är. Då gällde BABS1946 eller BABS50 (Byggnadsstyrelsens anvisningar till byggnadsstadgan 1950).
    • Sedan hänger det på vad balkongkonstruktionen är i för skick efter 60–70 år.

  • Här får man inte klara besked.Det står i texten att fri lastning är upp till 343kg /kvm men det står inte om det är gränsena gällande  själva balkong vikt  per kvm plus bälastning  eller bara bälastning som är fördelat på balkongen.
    Nisvet
  • Hej,

    Jag håller med om att det var ett otydligt svar och vill tacka för att du uppmärksammade detta. Svaret är gammalt och vi kommer se över det och uppdatera informationen.
    Magdalena Kundcenter