Plastsortering Kvarnberget

Hej,
Varför finns det inte plastsortering i miljöhusen på Kvarnberget?
Maria

Kommentarer

  • Hej Maria, det är en bra och väldigt aktuell fråga!

    Vi har idag ganska många områden där våra hyresgäster varken kan lämna plast- eller metallförpackningar nära bostaden och i vissa områden kan man inte lämna några förpackningar alls. Att det är så beror på flera saker – att det är trångt och saknas utrymmen kan vara en men framför allt handlar det om att både lagkraven och attityderna kring sortering och återvinning har förändrats under årens lopp.

    Fram tills nyligen har det inte funnits någon skyldighet för fastighetsägare att se till att hyresgästerna kan lämna förpackningsavfall där de bor. 2022 beslutade dock regeringen om nya regler för förpackningsinsamlingen som innebär att alla hushåll i Sverige senast 31 december 2026 ska kunna lämna sitt förpackningsavfall nära bostaden. För att vi som fastighetsägare ska kunna erbjuda alla våra hyresgäster lättillgängliga, trygga och trevliga utrymmen för återvinning har vi påbörjat renovering av några miljöhus/miljörum och planerar för större om- och nybyggnationer under 2024–2026.
    Magdalena Kundcenter