Legionella och vatten temperatur

Kollade temperaturen på varmaste vatten i kranen, 45-49 grader varmt. Nu undrar jag hur varmt det är i själva ledningarna eftersom det krävs 60 grader för att ta livet av legionellan.

Åsa Linder

Kommentarer

  • Temperaturen ska vara minst 60 grader i varmvattenberedare eller liknande. Vid tappstället (kranen) ska vattnet ha en temperatur på minst 50 grader. Är man osäker bör man felanmäla till Kundcenter. Det kan vara en justering av blandaren som behöver göras.
    Micke Kundcenter