Kan jag hyra en lägenhet åt mitt barn som ska studera på gymnasiet i Falun?

Min dotter ska studera i Falun nästa läsår (gymnasiet) kan jag hyra en lägenhet åt henne genom er? Hon kommer att vara 17år och alltså inte myndig.
Åsa Wikström

Kommentarer

  • Hej,
    Ja, du som förälder kan hyra en lägenhet åt ditt barn om er familj bor utanför Falun på en ort som är minst tio mil bort och ert barn ska börja studera på gymnasiet i Falun. Ett eventuellt kontrakt kommer då att stå på dig som förälder och det blir tidsbegränsat under tiden ditt barn går på gymnasiet.

    Kom ihåg att man får registrera sig och samla poäng i vår bostadskö från det att man fyllt 16 år. När ditt barn tagit studenten har hen då möjlighet att söka egen lägenhet om hen vill stanna i Falun efter gymnasiet.
    Vänligen,
    Ulrika