Varför blir det hyreshöjningar pga renovering/underhåll?

Har länge undrat.. Vad som ingår i den hyra vi hyresgäster betalar? Bortsett från uppvärmning och övrig drift, avsätts det inte något till just underhåll? Har sett (tex på lediga lght) att hyran höjts med motiveringen att lägenheten är nyrenoverad?
MVH Maria

Kommentarer

  • Hej!

    Hyrorna som ni hyresgäster betalar är vår enda intäkt.
    Hyran du betalar går bland annat till:
    • täcka alla kostnader vi har för att sköta och underhålla husen.
    • hantera kundärenden och den dagliga driften.
    • Hyrorna går till både uppvärmning, drift och underhåll.
    Hur hyresnivåerna sätts, alltså hur hög en hyra ska vara för en lägenhet, bestäms dock inte utifrån hur stora kostnader vi har.
    Från början när kommunala bostadsbolag bildades var det utgångspunkten, men sedan många år har vi ett hyressättningssystem där grunden är det så kallade bruksvärdet.

    Hyran ska spegla det praktiska värde den har ur en hyresgästs synvinkel, utifrån allmänna värderingar och den sätts i förhandling mellan hyresvärd och Hyresgästföreningen som representant för hyresgästerna.

    Vid renoveringar förhandlas hyran på nytt och vi tittar då på vilka åtgärder som är gjorda i lägenheterna och ifall de är standardhöjande, det genererar i så fall en hyreshöjning på grund av att bruksvärdet är högre än innan renoveringen gjordes.

    Vänligen //