DELARY (inte Delaryd)

Den sydsmåländska bruksorten som ligger vid Helgeåns strand, mitt emellan Traryd och Älmhult, heter DELARY, inte Delaryd.
Anledningen är att "ry" är det samma som ås, medan "ryd" kommer av rödja, numera röja, att bönder röjde sin mark. I skånskan och danskan heter samma ord "röd".
det skall alltså vara DELARY.

Olle Karlsson

Kommentarer

  • Hej,

    Tack för informationen.
    Vi har ändrat på de intressepunkter som vi hittat felet.
    Skulle det dyka upp på fler intressepunkter skicka gärna in ett ändringsförslag direkt via intressepunktens sida.

    Hälsningar,
    Koordinater.se

  • Intressant - åkte förbi Delary idag och funderade på om det inte skulle vara "Delaryd".
    Intressant var även de olika vattennivåerna man ser från vägen. skall se om jag hittar något om detta.
    Hälsning Sievert Värmdö

    Sievert Nilsson