8km/h fartvarning

Hej
Tack för en otroligt bra sida till att börja med, min GPS är numer fullmatad med bra grejer. Det var guld värt på semestern... Nu till min fråga, ibland så kommer det upp en fartvarning för 8km/h -exempelvis i rondellen vid OKQ8 macken i Hudiksvall. När jag kollar på kartan i GPS:en (Garmin Nuvi 200) så ligger det med flera punkter för just denna mack varav en är en grå punkt bara alltså ingen macvksymbol? Varför? Är detta något känt problem eller helt enkelt nån feature som min sunkiga/billiga GPS inte fixar?

Johan

Kommentarer

  • Hej Johan,

    tack för din uppskattning och roligt att det var till användning på semestern!

    Det är inte ett känt problem, så jag kan bara gissa.

    Men när du läste in intressepunkterna till din GPS så råkade du inte slå på fartvarningen?

    I ärlighetensnamn vet jag inte hur vi skulle kunna felsöka det heller, men det vore till lite hjälp om du kunde få fram för vilken intressepunkt den varnar för 8km/h så kan jag kolla i databasen om det är något konstigt med just den.

    Mvh

    Fredrik

    Koordinater.se
  • Hej igen

    Kikade lite till i GPS:en och det verkar som att hela OKQ8 filen är fylld med varningsinfo. När jag går in och tittar via Extras/Egna intresseplatser i GPS:en på OKQ8 mackar och väljer vilken som helst där i listan så får jag fram Varningsinfo: "tomt", Distans: 400 m, Fart 8 km/h. Ex. Refno 17218. Alltså precis som det gör när jag går in i fartkamera mappen på GPS:en. När jag laddade in filerna så körde jag in alla filerna samtidigt via Garmins POI loader så jag valde ingen speciell inställning för denna fil. Har också tömt GPS:en och laddad in grejerna på nytt men har kvar samma "fenomen". Satt också och jämförde informationen i GPX filerna för OKQ8 och Norsk Hydro (som inte ger mig fartvarningar) och jag ser inga skillnader mellan dem (förutom då namn och lat/long givetvis), Skumt! ;-)

    Johan
  • Upptäckte just att St1 filen är likadan fast där är fartvarningen satt till 1 km/h... Jag kan alltså inte välja att köra till mackarna i GPS:en utan får bara upp fartvarningsinfon. Jag skall prova att rensa GPS:en och sedan bara tanka in St1 POI:sen för att kolla så att det inte blir nåt fel när jag "köttar" in typ 20 POI filer på en gång... Vi hörs!

    Johan
  • Japp, då är det konstaterat (tror jag!). Det är nåt skumt med OKQ8 och St1 filerna, när jag kör Garmins POI loader med manuell inställning så säger programmet att just dessa två filer innehåller fartvarningsinformation (8km/h resp 1 km/h) så det är inte min GPS som är problemet känns det som. Det skumma är ju bara att jag inte kan se någon skillnad i GPX filernas uppbyggnad mellan en utan fartvarning (JET) och de ovanstående... så jag fattar inte vad problemet är...

    Johan
  • Hej Johan,

    bra kämpat! Jag ska så fort som möjligt kolla om jag kan se någon skillnad i uppbyggnaden av filerna för att klura ut vad som kan vara problemet.

    Stort tack för bra felsökningshjälp det kommer vi mycket längre på!

    Kudos!

    Fredrik

    Koordinater.se
  • Hej igen

    Jag hittade en work-around till problemet, när jag laddar in dem så kör jag med manuell inställning och "bockar ur" i POI Loader att de två filerna innehåller fartvarning. Så nu funkar det. Men som sagt det är skumt. Jag skall sätta mig och kika lite på hur er fartkamera fil är uppbygd och se om jag hittar nåt där som jag också hittar i OKQ8 och St1 filenrna. Nu är man ju inte irriterad över att det inte funkar längre utan för att jag inte fattar varför det inte funkade innan ;-)

    Johan
  • Har råkat ut för samma sak i Garmin 660. "Fartvarning vid OK-Q8".
    Orsaken finns faktiskt beskriven nånstans i Garmins dokumentation, och beror på att - om filen med POI innehåller en siffra i namnet, så tolkas det som att alla POI i filen är fartvarningar. Lätt fixat genom att ta bort alla siffror ur filnamnet. Glöm inte att ändra bildfilens namn också.

    Togga