Vill se isobarer och hög/lågtryck

Vill se isobarer och hög/lågtryck. Nu får man klura ut det själv med att kolla snurren på vinden.

Kommentarer

  • Hej Dennis! Tack för ditt förslag. Vi håller på att göra om kartorna och ska titta på möjligheten att lägga till det.
  • Jag ställde frågan redan när ni för flera år sedan uppdaterade appen och top bort isobar-kartan s

    När kommer det ÄNTLIGEN tillbaka??
  • Superbra !! Någon tidsplan ??
  • Hej Andreas! Kan tyvärr inte ge någon exakt tidsplan. Så länge får du gärna kolla på Foreca: https://foreca.se/Sverige/Stockholm/Stockholm/karta/lufttryck

    Ha det fint,
    Sandra
  • Hej
    Tycker att ert ”nya” gränssnitt lämnar sämre information. Förut fanns en översiktsbild med hur molnen utvecklades över tid. Bra att veta om man ska måla exempelvis.
    Vidare så visas temperaturer som olika färgskiftningar - inte med vilka temperaturer som det verkligen är - tydligare tidigare.
    Liknande med översikten över vindar - klart bättre tidigare.
    Det gamla gränssnittet borde finnas kvar så att man kan välja det. Det ”nya” är mer grafiskt men enligt min mening mindre informativt

    M v h
    Mats Wahlberg

  • Hej Mats och tack för dina synpunkter.

    Vi har fått liknande synpunkter från en del andra användare och är medvetna om att vi måste jobba vidare på en del aspekter av de nya kartorna för att de ska bli riktigt bra. Tyvärr var det av olika skäl inte praktiskt möjligt att ha kvar det gamla gränssnittet då de kartorna byggde på en helt annan teknisk lösning som ersattes av det nya kartsystemet.

    Vänliga hälsningar,
  • Hej
    Nu är det slut.
    Har nu följt Klart.se sedan ni bytte system.
    Och gränssnitt.

    Från att tidigare har varit utmärkt så är det nu legio att prognoserna slår fel.
    I går kväll skulle det blåsa 3 m/s (11) med risk för byar på upp till 11 m/s i Uppsala.
    Det blev 0-1 m/s.

    Såg fram emot en trevlig kvällssegling.
    Fick paddla hem.

    Liknande felprognoser hela tiden:
    Klart följer inte aktuella väderradar som lokalt visar exakt vad som kommer att ske i närtid - avseende moln och regn.
    Jag har flera gånger blivit lurad på att det kommer att regna - icke sa nicke - klippa gräset och måla har inte blivit av…

    Nå det finns andra källor till väderprognoser så jag får byta.
    Klart bort - tack för den tid som var när den fungerade.

    Kommer att sprida ordet åxå.
    Seglar mycket - föreläste om kappseglingsmeteorologi för nybörjare nyligen - kommer inte att rekommendera klart i framtiden.

    T.o.m. SMHI är bättre nuförtiden…
    Inget beröm direkt.

    M v h
    Mats Wahlberg
  • Hej,

    Tråkigt att du är så pass missnöjd med prognoserna. När jag kikar på observationerna från igår kväll i Uppsala visar mätstationen att det blåste 4-5 m/s med 8-11 m/s i byarna fram till klockan för att sedan mojna vid 19. Vinden under gårdagen var beroende av kallfrontpassgen och tajmingen på den var avgöranade, så front passerade snabbare än i vår prognos.

    När det kommer till uteblivet regn bör man komma ihåg att skurar är väldigt lokala, därför alltid bra att använda kartfunktionen. Alla väderprognoser utgår från radar och satellitdata men hur vädret utvecklas är beroende av vädermodellerna. När det handlar om skurar bör man jämföra olika vädertjänster för att få ett uppfattning om sannolikheten för regn då det ofta finns mer än ett troligt scenario.

    Kul att du håller i föreläsningar om meteorologi för kappsegling måste finnas mycket intressant där, även om jag tänker mig att det mesta  att hålla koll på ser man bättre med ögat än via appar.

    I framtiden tipsar jag dock om att fortsätta använda både Klart och SMHI när du kikar på vindar då vi oftast använder olika vädermodeller, vilket ger en bra uppfattning kring osäkerheten i prognosen.

    Vänliga hälsningar,