Visa hur träffsäkra prognoserna är

Varför kan ni inte redovisa träffsäkerheten i % för en spec. ort.
Det skulle skapa större tilltro till era prognoser/Vänligen Anders

Kommentarer

  • Hej Anders!

    Tack, det var en bra idé! Vi tar med oss den i utvecklingen framåt!

    Ha det fint,
    Sandra
  • Jag har följt prognoserna för min ort den här sommaren, och när det gäller nederbörd har tjänsten konsekvent haft fel i en månads tid. Den är alltså betydligt sämre resultat än om man slog en tärning. Hur kan det komma sig? Exempelvis anger prognosen 20 mm regn om en vecka. Tre dagar innan har det blivit 8 mm och samma morgon säger den istället 4 mm. Men det blir inte en droppe regn. Det här mönstret har upprepats varje vecka. Måste ni inte revidera modellerna då, tjänsten saknar helt värde som prognosverktyg. Vi har haft 2 mm regn i Alunda/Golvsta på en månad, om era prognoser stämde skulle det ha varit det tjugodubbla. Som trädgårdsodlare är det dyrbara felbedömningar det handlar om.
  • Hej Mattias!

    På sommaren kommer majoriteten av nederbörden som skurar istället för mer sammanhängde regnområden vilket göra att prognoserna har svårare att pricka rätt för var de blir skurar och hur mycket det blir på varje plats. Långt fram i prognosen är det osäkert hur lågtryck och nederbördsområden rör sig samtidigt som det är avgörande för hur mycket regn som faktiskt kommer, vilken är en stor anledning att regnmängderna ofta ändras mycket jämfört med en-två veckor innan den "regniga dagen".

    För att bättre kunna vara förbered på de osäkertheter som finns i prongosen är det bäst att använd fler vädertjänster, vilket du till exmpel kan göra via vår jämförelsefunktion. Men det är även bra att använda vår kartfunktion där det går att se om ditt område väntas ligga i utkanten av ett regnområde (=större osäkerhet) eller om regnet blir mer skurbetonat (=stora lokalskillnader för hur mycket regn det blir).

    Väderprognoserna förbättras kontinuerligt men regnskurar på sommaren är bland det svåraste och kommer fortsättar vara det ett bra tag framöver.

    Vänliga hälsningar,
  • Jag har läst det där tidigre och det håller inte. Ni har samma kartor över regnområden som jag, då bör också era prognoser vara lika bra som kartorna. Som exempel anger ni har det ska regna här kl. 12 med 99 % sannolikhet. Det regnar inte under hela timmen. Varför skriver ni 99 % när ni, som du säger, inte har en jävla aning. 50 % kanske vore rimligt?
  • Hej!

    Jag förstår vad du menar med att sannolikheten borde vara lägre om det ens finns en chans att det inte regnar, men olika delar av prognosen beräknas på olika vis vilket gör detta lite mer komplicerat. Vi tar med oss att titta närmare på vad vi kan göra med sannolikheterna i framtiden.

    Tills vidare är det rimligt att tänka på sannolikheten i prognosen som en fingervisning för vilken del av nederbördsområdet som passerar. Vid 99 % passerar kärnan av regnområdet, medan vid 50 % är det påväg bort till exempel.

    Vänliga hälsningar,