Mäts temperaturen i skuggan?

Hej,

de värden som anges, mätes de i skugga?

Kommentarer

  • Hej,

    Det stämmer att temperaturen mäts i skugga. Solen påverkar din upplevelse av temperaturen som varmare, men faktum är att lufttemperaturen är densamma i skuggan och i solen.
  • Ett mätinstrument som värms upp av solens strålning visar för hög temperatur. Ett vanligt missförstånd är att temperaturmätningen ska utföras på en plats som befinner sig i skugga. Så är det inte, utan det är endast själva termometern som ska vara skyddad mot sol. Termometern måste också skyddas mot nederbörd.
    SMHI - 12 feb. 2013
  • Hej!

    Du har helt rätt men för att mätinstrumentet inte ska värmas upp av solens strålning och endast mäta luftens temperaturer behöver själva mätaren vara i skugga och isolerad från omgivningen, till exempel inte stå när ett hus.

    Vänliga hälsningar,
  • Det är nog inte hela sanningen ,mätningen ska göras i skugga är helt klart ,men tar man ett vitmålat väderhus med god ventilation som står i solen mellan kl 12 till kl 15 en varm juli dag blir skillnaden 2.9 grader med den mätaren som är i skuggan

    Om man jämför utsidan och insidan på väderhuset ser man skillnad under tiden 12 till 15, Från början går det att jämföra med mätning i skugga , men kl 15 så har tempen stigit på insidan om man jämför skuggmätning

    Resultat är sålunda att i det vitmålade väderhuset ökar tempen över tid om man jämför skuggmätning ,det beror på att solstrålarna påverkar även om huset är vitmålat
  • Hej!

    Vet inte riktigt hur du har gjort dina uträkningar, så det kan jag inte kommentera. Men i grunden handlar det om att man ska mäta temperaturen i luften utan att den temperaturen man mäter påverkas av långvågig strålning från kroppar/objekt nära mätstationen. Det gäller då för att få en officiell mätning då, sen går det alldeles utmärkt att mäta hur varmt det är vid husväggen också men termometern kommer då visa en högre temperatur en solig dag.

    Vänliga hälsningar,
  • Varför skiljer erat resultat nästan 10 grader mot verkligheten i skuggan på orten där jag bor..
  • Hej!

    Det kan jag tyvärr inte svara på Kenneth, men 10 grader låter väldigt mycket. Officiela mätningar görs utan att mätningen av luftenstemperatur påverkas av att omgivning värmer termometern extra. Så till exempel även om du mäter i skuggan i på sidan av ett hus så värmer solen upp huset som i sin tur kan ge temperaturmätningen en extra skjuts på termometern. Men det måste ju inte varit fallet här, för att verifera väderprognoser bör man både jämföra med offciella mätningar och sin egen mätning för att vara säker på att prongosen är så pass fel som i detta fall. Eller fundera på prognosen innehöll en annan typ av väderläge.

    Vänliga hälsningar,