Ologiska väderkartor

Hej!
Jag är en flitig amatöranvändare av er tjänst! Men en sak förbryllar mig alltid!
Varför är era nederbördskartor inte kontinuerliga? Ni har lagt ut ett typiskt exempel i dag. Jag tittar på kartor i dag 19 maj, kl 16, 17, 18 och 19. Kartorna för kl 16, 18 och 19 hänger ihop på ett logiskt sätt, medan kartan för kl 17 avviker helt.

Detta är mycket vanligt! Går det att få en förklaring? Dessutom är det mycket ofta så, att en avvikande karta har massor av markeringar för åska! Hmmm, hänger det ihop?
Vänliga hälsningar,

Kjell Ahlin, professor.

Kommentarer

  • Hej igen! Det har varit ett fel som gör att den visar annan data i mitten. Det ska vara åtgärdat nu.

    Tack för att du rapporterade felet!
  • Hej Sandra,

    Det som Kjell skriver är inte åtgärdat. Tittade senast nu på nederbörds kartan och det hänger inte ihop. Mvh Christian
  • Hej,

    Tack för din feedback. Det låter tokigt, har du möjlighet att skicka en bild på hur det ser ut för dig?
  • Hejsan

    Felet är fortfaranade kvar och det händer i princip i liten skala varje dag. För mig verkar det vara att ”ni” hoppar mellan två prognosmodeller!! T.ex kl15,16,17 hoppar prognoserna i samma takt åt ett håll, 19, 20 två bilder från andra platser som inte matchar timmarna innan, för att 21 och framåt återgå till den

    Felet har kvarstått länge vilket gör att jag bara använder SMHI och Foreca!!
  • Hej Andreas! Felet uppstår när det inte finns radardata att hämta, då visar den prognosdata istället. Håller med om att det ser konstigt ut dock, vi ska jobba på att förbättra presentationen!

    Tack för din feedback!
  • Hej Sandra,

    Det som Kjell skriver är inte åtgärdat. Tittade senast nu på nederbörds kartan och det hänger inte ihop. Mvh Christian
  • Hej Christian, tack för att du rapporterar!

    Vi har inget bra sätt att lösa detta i våra nuvarande kartor, men vi jobbar på en ny version av kartor som kommer bli bättre!

    Ha det fint,
    Sandra
    Klart Kundtjänst