Hur visar ni moln-ikoner och mm-nedebörd vid regn?

Hej

Väldigt ofta kan jag överraskas av ett regn när jag använder klart om somrarna. Upptäckt nu varför. Kartvyn visar tydligt regn över Lidköping med blått område som stryker staden. I kolumnen mm står det att det ska komma några mm, säg 2, men ikonen visar fortfarande bara moln/sol. Inget en droppe på ikonen. Det här händer ofta. Kartvyn är riktigt bra, men översättningen till ikoner (och mm) blir ofta fel. Jag tog print-screens på regnet som kom här nu över Lidköping idag 17-18 och det syns inte i listan över ikoner, men tydligt i kartvyn.

Kommentarer

  • Hej David!

    Trist att överraskas med regn..  Det här är lite lurigt, men om det är låg sannolikhet att regnet ska komma, så visas det bara i millimeter och inte i ikonen. Nu verkar det som att det slagit in ändå för dig, även fast det antagligen var låg sannolikhet för regn.

    Om du ser att det är hög sannolikhet för regn och ändå ingen regndroppe i ikonen är något fel. Skicka gärna en screenshot till oss då så vi kan undersöka närmare!

    Sannolikheten för regn hittar du när du klickar in på en timme, om du använder appen!

  • Jag och maken diskuterar hur man ska tolka symbolerna. T ex idag är det ett grått moln med en droppe och så står det 20 mm. I morgon är det ett ljusgrått moln med två droppar och 2,2 mm.
    I min värld är en droppe lite regn, två droppar mer regn och tre droppar mycket regn. Maken tycker att två droppar är att mängden regn som ska komma kommer under kortare tid, tre droppar ännu kortare tid/kraftigare regn, även om totalmängden regn är mindre.
    Har någon av oss rätt? Hur ska man tolka symbolerna?
  • Hej!

    Fler regndroppar ska betyda mer regn så i detta fall borde det vid 20 mm vara tre regndroppar och två eller en regndroppe vid 2,2 mm.

    Men ni har ju kikat på dagssymbolen i dessa fall och den ska representera hela dagen. Det är därför förvirring uppstått här tror jag. Om ni skulle gå in på timvyn så skulle det under den timme då det regna mest vara flesta regndroppar under molnet.

    Ni hade alltså båda lite rätt, fler droppar mer regn och om det är fler droppar är regnet också kraftigare men antalet droppar i symbolen representerar inte hur länge regnet håller i sig. Vi har tyvärr endast möjlighet att ge en vädersymbol för varje enskild timme.

    Vänliga hälsningar,