Jämför tjänster

Jag tycker att jämförtjänsten är intressant och jättebra. Men varför är Klarts prognos i jämförtjänsten samma som Klarts prognos i 14-dagarstjänsten?
Just nu ser det ut såhär för mig i Sannegårdshamnen i Göteborg för närmsta 5 dagarna när det gäller temperaturen:

Jämför - 21,22,22,22,21
14-dagars - 19,22,22,19,20

Det känns som att det är lika stora skillnader mellan era två prognoser som det kan vara mellan de övriga institutens.
Finns det någon tanke bakom detta?
Det är inte bara temperaturer som skiljer utan även symbolerna.

Med vänlig hälsning, Magnus

Kommentarer

  • Hej!

    Tack för att du skriver till oss och med så utförlig information. Det är samma prognoser som ligger till grund för både jämför och 14-dagars, men dagsikoner tas fram lite annorlunda. Det är för att jämför-prognos ska ha en mer rättvis jämförelse mot de andra vädertjänster. Temperaturskillnader kan vara för att de är tagna från olika timmar, och det samma när det gäller symbolerna. Dock är det såklart något vi ska titta på hur vi kan förbättra för att inte skapa någon onödigt förvirring.

    Vänliga hälsningar,
  • Tack för svaret!
    Just nu tycker att jag ser fyra olika prognoser och det är ju inte ens säkert att de två klara prognoserna är de två som mest är lika varandra, så ja, förvirringen är ialla hos mig gör att jag som älskar att gräva i siffror börjar ifrågasätta trovärdighet.
    Finns det någon statistik som är offentlig där man kan se hur ofta en prognos dagen innan respektive 5 (10) dagar innan slår in med verkligheten?
  • Jag förstår, tillsvidare bör du välja Klarts prognos timme för timme om du bara ska välja en, om de skiljer från varandra.

    Träffsäkerhet är inte helt enkelt då väder är många parametrar, regn och vind är oftast svårare att göra en korrekt prognos för än temperatur, men sedan är det även frågan om hur stor felmarginalen är när det fortfarande räknas som rätt. Det är även olika för olika väderlägen och månader, så jag har tyvärr ingen procentsats att ge dig där. Men prognoserna blir mycket bättre 5 dagar i förväg än 10 dagar i förväg, även om det också är beroende av vilken typ av väder som väntas.

    Vänliga hälsningar,