Hur kan "känns om" vara så hög även vid hög vind?

Jag sitter och planerar för om jag ska ha en ute-dag i skogen eller en inne-dag denna dag. Idag klockan 15 står det att det ska vara 14 grader varmt, molning, vindstyrka 8 meter per sekund och kännas som 14 grader. Hur ska detta tolkas? Jag vet att ni skriver att vindstyrkan redan är inräknad i "känns-som-temperaturen". Ska jag då bara tänka det som att det kommer kännas som 14 grader och att jag liksom kan "bortse" från att det ska blåsa hårt. Ska jag tänka det som att om det INTE hade blåst hårt så skulle kännas-om-temperaturen vara ännu högre? Eller ska jag tänka att "visserligen kommer det kännas som 14 grader, men det är ändå inte skönt att vara ute eftersom det kommer blåsa så hårt". Vet inte om frågan blev otydlig. Men om jag säger såhär: Om vi har två olika dagar, där den ena dagen står det "känns som 14 grader och ingen vind" och en annan dag står det "känns som 14 grader och hård vind", är dessa dagar ungefär lika sköna att vara ute på, eller är den blåsiga dagen betydligt mindre skön?

Kommentarer

  • Hej!

    Nu när det är börja bli lite varmare förändras känns-som-temperaturen inte lika mycket beroende på vinden som det gör på vintern när det är flera minusgrader. Det beror att luft innehåller mindre fukt på vintern än på våren, sommaren och hösten.

    Är det 14 grader och vindstilla kommer det troligen varmare än 14 grader, och om det blåser hårda vindar, alltså minst 10-11 m/s, blir det en eller max två grader lägre känns-som-temperatur. Jag tror dock att det skulle vara skönt att vara ute båda de dagarna.

    Vänliga hälsningar och Glad Påsk!