Blandade prognoser för nederbörd på kartan

Det förefaller som om ni garderar med kryss på nederbördsprognoserna och har två snarlika prognoser varannan timme.
I vilket fall så breder nederbörden ut sig och en timme senare har den dragit sig tillbaka till SMHIs modell.
FYI blir detta förvirrande och mindre trovärdigt.

Kommentarer

  • Hej Hans!

    Jag förstår inte riktigt hur du menar mer än att du är missnöjd med prognosen. Jämför du olika punktprognoser nu eller tittar du i kartvyn som visar större regn- och snöområden? Är det framförallt att du tycker prognosen ändras snabbt som är förvirrande och minskar trovärdigheten?

    Under onsdagen och torsdag och även fredag kommer det vara snöbyar i Östersjölandskapen som vädermodellerna överlag har svårt att fånga den exakta utvecklingen av.

    Vänliga hälsningar,
  • Hej  Mikael,
    Kartan över hela landet.
    Från timme till timme 'hoppar' nederbördsområdena som om två olika prognoser inte riktigt pratat ihop sig. Detta gäller speciellt i början på prognosperioden, nästan hela det första dygnet till dess framförhållningen gör att osäkerheten jämnar ut bilderna.
  • Hej!

    Karta över hela landet som visar endast nederbörd är radar och modelldata kombinerat i vissa tidssteg vilken kan skapa lite hoppigt utseende för ett eller två timsteg, dock ser man inte det för hela dagar så därför tycker jag orsaken till din observation är lite oklar. Det kan vara kopplat till att nederbörd aktiveras av många olika faktorer som kan gör att prognosen ser hoppig ut.

    Vi har hur som ditt uppmärksammande i åtanke när vi fortsätter att utveckla vädertjänsten.

    Trevlig dag!
  • hej
    Jag har stört mig på samma sak och det händer i princip varje dag varför jag knappt använder appen längre.
    Ni säger att ni använder Forecas data. Hur kommer det sig då att Forecas app funkar felfri utan hopp fram och tillbaka? Även möjligheten att zooma in i prognosbilderna funkar på Foreca men inte här vilket ni också borde anamma.
    Mvh
    Andreas

  • Hej Andreas och Hans!

    Är det dessa två steg ni tycker skiljer sig åt? Det är skillnaden på radar och prognos som Mikael nämner ovan. Men vi jobbar på att göra övergången snyggare!

    Ang. att kunna zooma i kartorna håller vi på att utveckla det!

  • Hej och tack för svaret

    Nej, skillnad mellan radarbilder och prognoser är helt klart. Det handlade enbart om prognoser och att bilderna i följd framåt inte matchar föregående varje gång utan att det ibland kommer in några som inpassar alls - som från en annan prognosmodell. Men sen kommer flera av första modellen igen som följer varann.

    Det sagt så verkar ni ha ändrat något senaste tiden eftersom jag just nu inte kan se detta fel längre. Så det kanske är löst... återkommer om nån vecka om det skulle hända igen !
  • Tack för förtydligande Andreas! Jag ser vad du menar, det händer ibland i prognosdatan också. Vi ska se vad vi kan göra åt det!