Algsituation

Jag rapporterar vattentemperatur i Byrum Sandvik. Men vad spelar vattentemperatur för roll då det ej går att bada pga alger.
Hur är det i Böda (10 km bort) ? Ingen aning, senaste alg rapporten 8/6.
Så ge oss en ruta där aktuell algsituationen rapporteras!
Svara nu inte med något standardsvar, som Klart gjorde förra sommaren.
Gerhard

Kommentarer

  • Hej Gerhard!

    Skulle du alltså vilja att vanliga användare kunde rapportera algsituationen? Det är en intressant idé. Jag kan ta upp den med kollegorna men det är troligtvis inget vi kan ändra den närmaste tiden då det skulle krävas eftertanke och en del utvecklingsarbete.

    Som det fungerar nu tar vi bara denna information (liksom vattenkvalitet) från Havs- och Vattenmyndigheten, men tyvärr är det ganska glest mellan deras besök på badplatserna.

    Vänliga hälsningar,
  • Svar på 1:a meningen: ja!
    Som igår; massivt med alger i Byrum Sandvik. Barnfamiljer: "är det vårt att åka till Böda Sand på andra sidan?
    Som det är nu vet man inte. Smhi alg-rapport hjälper inte om det är molnigt. Ombservatörer kan skriva in i en dialogruta/rullgardinlista; inga alger, måttligt, massivt.
    Gerhard inlägg

  • Hej igen Gerhard.

    Tack för att du bekräftade att jag tolkade ditt förslag rätt. Ja, jag håller med om nyttan av lösningen du beskriver. Jag har som sagt skrivit upp förslaget och så får vi se framöver om det är något vi kan göra verklighet av.

    Glad midsommar!