Vad krävs för att ni ska öppna fler längdspår än Älvspåret?

Varför preparerar ni inte natursnö längdspåren? Det har kommit 20 cm nysnö de senaste två dygnen!

Kommentarer

  • Hej Lars,
    och tack för en mycket bra fråga! Det gläder oss att du besöker vår anläggning nu under nyårsveckan.

    För att vi ska kunna garantera längdspår av hög kvalité måste vi uppnå ett viss snödjup. Om snömängden inte är tillräcklig är det en stor risk att stenar och grenar kommer fram vid pistning, vilket kan leda till att skidåkare kan skada sig eller få sina skidor förstörda.
    Natursnö har inte samma tålighet som konstsnö, och vid nederbörd i form av regn och plusgrader tar natursnön mycket mer stryck än konstsnön.

    Nu har vi öppnat hela Älvspåret (13 kilometer), Toppspåret (6 kilometer), samt samtliga tre slingor på Myrspåret (5, 7 och 9 kilometer).
    För daglig koll på pistning och öppna spår rekommenderar jag dig att besöka Kläppen Idag.

    Hoppas att du har haft tid att besöka både det förlängda Älvspåret och nyöppnade Topp- och Myrspåret.
    Önskar dig en fortsatt trevlig vecka hos oss,
    Vänligen//
    Kläppen Ski Resort