Är skipass kostnadsfritt för ledsagare?

Hej,
Vi planerar en skidresa i februari 2022. Vi har två barn med npf-diagnoser med oss på resan som har behov av ledsagare. Vi har tidigare åkt skidor på andra skidorter i Sverige och där ingår fritt skipass till oss som ledsagare. Gäller detta hos er i Kläppen också?

Med vänlig hälsning,
Daniela

Kommentarer

  • Hej Daniela,
    och tack för en bra fråga!

    Ja, det stämmer. I de fall du har en funktionsnedsättning som medför behov av ledsagare erbjuds en ledsagare att kostnadsfritt åka med dig. Ledsagaren får inget fysiskt Skipass, utan hen åker på samma Skipass som du. Vid dessa tillfällen används skidskoleingångarna samt så får ledsagaren låna en armbindel av oss där det står att hen är ledsagare. Behovet av ledsagare ska styrkas med intyg. Kom ihåg att ta med intyg vid eventuell kontroll. Här kan du läsa mer om funktionell skidåkning i Kläppen.

    Hälsningar,
    Sofia
    Kläppen Ski Resort