Vad gäller för överlåtelse av lägenhet hos Kirunabostäder?

Hej, får jag ta över min pappas lägenhet om han ska flytta till annan ort om vi bott mer än 4 år på adressen?

Kommentarer

  • Hej Amanda,

    För att kunna överlåta bostaden till en närstående såsom förälder, barn eller syskon krävs att:
    • lägenheten har nyttjats för varaktigt sammanboende med gemensamt hushåll under minst 3 år
    • den som tar över hyresavtalet måste uppfylla Kirunabostäders kriterier för att bli godkänd som ny hyresgäst. Vänner som bor tillsammans bedöms inte uppfylla kravet som närstående.
    Inneboende, så som kollektivt boende, uppfyller inte kravet på gemensamt hushåll För att överlåtelsen ska godkännas ska du som överlåter kontraktet inte längre använda lägenheten. Du kan därför inte överlåta kontraktet och samtidigt bo kvar i lägenheten.

    Sammanboende ska styrkas med underlag från Skatteverkets folkbokföringsregister, som bifogas till ansökan för både nuvarande hyresgäst och för övertagande hyresgäst.

    Du kan läsa mer om överlåtelse på vår hemsida där du också hittar ansökningsblaketter.

    Överlåtelse av hyreskontrakt - Kirunabostäder (kirunabostader.se)

    Ha en bra dag!
    Marie Bostadsförmedlare
  • Okej, jag är inte skriven på adressen då mins föräldrar är skilda å jag hela mitt liv varit skriven hos mamma, gäller det inte då? Även fast jag bott med han
  • Hej Amanda

    Nej det gäller inte, eftersom  det inte kan styrkas att du varit folkbokförd på adressen.
    Inger Bostadsförmedlare