Kan jag överlåta min lägenhet?

Hej!

Jag funderar på att flytta till en ny lägenhet med mitt barn som har bott med mig hela sitt liv, får hen då ta över kontraktet om jag bestämmer mig för att flytta till annan ort eller måste vi ha bott tillsammans i just den lägenheten i över tre plus (3+) år?

- Vi har bott tillsammans på samma adress.
- Hen har fast inkomst och inga tidigare anmärkningar.

Kommentarer

  • Hej,

    Du kan läsa om överlåtelse av hyreskontrakt här: Överlåtelse av hyreskontrakt - Kirunabostäder (kirunabostader.se)

    Blankett hittar du i entrén på Rymdhuset eller så kan du skriva ut det.
    Överlåtelse_ifyllbar.pdf (kirunabostader.se)
    Astrid Kundmottagare
  • Lite oklart men vi kan då alltså byta lägenhet och efter 2-3 månader så kan jag ta över den då vi har bott tillsammans i förra plus nya utan avbrott.
  • Hej

    Vid överlåtelse är det möjligt att titta på om hyresgästens och dennes närstående har sammanbott tidigare i annan bostad.

    Hyresgästen ska då lämna in underlag till ansökan som styrker hur sammanboendet med närstående har sett ut tidigare i första hand folkbokföringsuppgifter som sträcker sig längre tillbaka i tiden, minst 3år.
    Carina Enhetschef