Hyra ut lägenhet under semester hos Kirunabostäder?

Får jag hyra ut min lägenhet under tiden jag är på semester?

Kommentarer

  • Hej Annika!

    All form av andrahandsuthyrning kräver tillstånd av Kirunabostäder, även kortare uthyrning under sommaren då du är på semester.
    Du får inte hyra ut din lägenhet förrän du fått tillstånd av oss som hyresvärd. Även uthyrning via AirBnb eller andra liknande tjänster kräver tillstånd, det spelar ingen roll om du tar ut hyra eller inte från den som bor i lägenheten. Även utlåning av lägenhet klassas juridiskt som en andrahandsuthyrning.

    För att Kirunabostäder ska medge en andrahandsuthyrningen krävs att du som hyresgäst kan visa att beaktansvärda skäl föreligger. Läs mer på vår hemsida vad som utgör beaktansvärda skäl.
    Andrahandsuthyrning - Kirunabostäder (kirunabostader.se)

    Ha en fin dag!
    Malin Bostadsförmedlare