Pliktexemplar

Har fått en begäran om att skicka in ett pliktexemplar av IK Westmannia 100 år 1922-2022 : En bildkavalkad.
Publikationen är en fotobok framtagen i 3 exemplar samband med föreningens 100-årsjubileum. Ett av dessa ex skänktes av föreningen till Köpings bibliotek, de andra 2 böckerna tillhör föreningen, 1 blädderex och ett ex för vårt arkiv. Är det verkligen nödvändigt med ett pliktexemplar för denna publikation?
M v h / Rune Pelvén, ordf. IK Westmannia Administration
Rune Pelvén

Kommentarer

  • Hej,

    Ni fick frågan då publikationen finns i Libris, men saknas hos pliktbiblioteken. I och med att ni skickat boken till Köpings bibliotek har ni spritt den till allmänheten vilket gör att den även blir pliktexemplar.

    Vi har dock full förståelse för att det är svårt att skicka pliktexemplaret då det finns så få exemplar. Vi önskar dock att ifall biblioteket gallrar boken att boken då skickas till KB vid det tillfället.
    Kungliga biblioteket