Förlaget Publit säger att de endast skickar pliktex till KB o Lund är det ok?

Hej,
Min far har gett ut en bok via Publit. De menar som sagt var att de endast skickar pliktex till KB o Lund och att resterande bibliotek därefter får beställa om de vill. De hänvisar till avtal med KB. Stämmmer detta?
Mvh/ Maria

Publit säger:
Enligt vårt avtal med KB så behöver vi bara skicka två pliktexemplar till KB och Lunds universitetsbibliotek vid publiceringstillfället. Övriga fem pliktbibliotek har rätt att rekvirera varsitt pliktexemplar närhelst de önskar. Biblioteken då kontaktar oss direkt med en beställning på boken och vi skickar en manuell tryckorder till tryckeriet, som de trycker och sampackar tillsammans med övriga pliktex.
Maria Irengård

Kommentarer

  • Hej

    Ja, det stämmer. Vi har ett avtal med Publit om att de skickar pliktexemplar till KB och Lunds UB, men att övriga pliktbibliotek själva får avgöra vilka titlar som de vill ha.
    Kungliga biblioteket
  • Ok,men är det ok enligt lagen?
    Där står väl att det ska skickas ex till alla.

    Maria Irengård
  • Det är helt korrekt att enligt lagen ska man skicka till alla sju pliktbiblioteken. Lagen har dock inte tagit i beräkning de olika sätt man kan publicera och trycka böcker idag. Det som man framförallt inte tagit i beaktande är print-on-demand eftersom den företeelsen inte fanns när lagen skrevs. I och med detta gjorde Publit ett avtal med KB och pliktbiblioteken om att det bara behövde skicka till KB och Lunds UB, men att övriga pliktbibliotek fick utan kostnad beställa de böcker som de önskade av den utgivning som Publit gav ut. Avtalet ser ut på det sättet då KB och Lunds UB är de enda två pliktbiblioteken som sparar allt tryckt material, medan övriga pliktbiblioteken har rätt att gallra sitt bestånd.
    Kungliga biblioteket