Affischer och programblad från kommunen

Hej!
I min kommun är vi inte ense om huruvida affischer, programblad och dylikt faller under pliktleveranslagen. Jag jobbar på ett mindre stadsbibliotek och vi har sedvanliga författarbesök, föreläsningar, kulturcaféer, sagostunder och dylikt. Det är evenemang och aktiviteter som vi anslår med affischer och som publiceras i lokaltidningar, hemsidor osv. Affischerna är egengjorda, alltså inte tryckta på tryckeri och evenemangen riktar sig till allmänheten. Vi gör också andra affischer, men det är mer anslag om exv öppettider eller regler och råd kring pandemin. Jag ser att ni nyligen fått en liknande fråga och att Martin Engström skulle svara frågeställaren per mejl. Nu har jag samma fråga!

Kommentarer

  • Hej Eva-Lena.

    Affischer, programblad och informationsfoldrar är definitivt leveranspliktiga liksom till exempel regler och råd kring pandemin som du nämner. Det är material som sprids till allmänheten eller åtminstone informationen om vi pratar om till exempel affischer. Viktigt att tänka på är dock att ni endast ska skicka in trycksaker som ni själva framställer, alltså inte material som görs på ett externt tryckeri. Anlitar man ett svenskt tryckeri ansvarar tryckaren för att pliktexemplaren levereras till KB och övriga pliktbibliotek.
    Martin Engström
  • Hej!
    Anses ändrade öppettider som sätts upp på en dörr vid kontaktcenter eller simhall vara en affisch som ska skickas in som pliktexemplar?
    Susanna Engelholm
  • Ja, det är pliktexemplar och ska skickas in.

    Kungliga biblioteket